Δευτέρα, 30 Σεπτεμβρίου 2013 | By: Eva Krokidi

Για το ταξίδι στην Ισλανδία!

Την προηγούμενη εβδομάδα συμμετείχα σε ένα ευρωπαικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα "επίσκεψης μελέτης" στην Ισλανδία.
Θα ήθελα να μοιραστώ μαζί σας λίγες αναμνήσεις και σχόλια από τα όσα είδα εκεί πάνω.
Κατά ρχήν, η Ισλανδία είναι μια χώρα πολύ μικρή, με μόνο 350000 κατοίκους, απομακρυσμένη, στο κέντρο του ατλαντικού ωκεανού, με το ρεύμα του κόλπου να γλυκαίνει το κρύο της.
Η επίσκεψη κράτησε μια εβδομάδα και είχε ένα πολύ σφικτό πρόγραμμα με επισκέψεις σε σχολεία , πανεπιστήμια και στο υπουργείο Παιδείας της Ισλανδίας, που έχει τον καταπληκτικό αριθμό των 67 υπαλλήλων!!!!
Θα ήθελα να μην σας βαρύνω με εκπαιδευτικές λεπτομέρειες που μάλλον θα φέρουν σε όλους δυσκολίες, να μην πω θλίψη, αλλά να σας δώσω μερικές πιο αστείες(!!!) νότες που όμως μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεράσματα για την εκπαιδευτική κουλτούρα της μακρινής αυτής χώρας που έχει καταφέρει μια χαρά να προσαρμοστεί και βασικά να αναπτυχθεί ύστερα από την χρεοκωπία της το 2008.

Οι επισκέψεις μας έγιναν σε τεχνικά λύκεια της χώρας, στην πόλη Saudokrokur στο πολύ βόρειο σημείο της, αλλά και σε ένα ακόμη σημείο πάλι στο βορρά. Και όταν λέω βορρά εννοώ σχεδόν στον αρκτικό κύκλο, όπου, ευτυχώς για μένα, το κρύο δεν ήταν πολύ τσουκτερό παρότι η θερμοκρασία δεν ξεπερνούσε τους 6-7 βαθμούς στην βαριά ζέστη!!!!!
Είναι νομίζω περιττό να σας περιγράψω τα σχολεία και τον εξοπλισμό που είχαν, αφού τα εργαστήρια τους είχαν όποιο είδος μηχανήματος ήταν απαραίτητο για την εκμάθηση των πρακτικών μαθημάτων. Φυσικά, η πρακτική εκπαίδευση είναι σημαντικό μέρος σε ένα τεχνικό σχολείο. Μετά από ερώτηση μου, έμαθα ότι τα μηχανήματα δεν τα προσφέρει το Υπουργείο Παιδείας, αφού μετά το 2008 οι προυπολογισμοί για την εκπαίδευση είναι πολύ φτωχοί, αλλά οι τοπικές επιχειρήσεις-εταιρίες που δραστηριοποιούνται σε αυτούς τους τομείς.
Να σας δώσω ένα πρακτικό παράδειγμα: Το σχολείο, ύστερα από διαβούλευση με τους κοινωνικούς φορείς, την τοπική κοινωνία και καταγράφοντας τις ανάγκες της κοινωνίας ως προς το δυναμικό προσωπικό της, αποφάσισε να φτιάξει ένα τμήμα εκπαίδευσης και εκμάθηνσης παραγωγής πλαστικών βαρκών, αφού η περιοχή έχει αναπτυγμένη την αλιεία.
Το καλύτερο έρχεται τώρα!!!!
Για να το κάνουν αυτό, έπρεπε να κάνει αίτηση στο Υπουργείο Παιδείας, καθορίζοντας το ίδιο το σχολείο το ΑΠΣ που θα ακολουθούσαν σε αυτό το τμήμα, το οποίο όμως φτιάχτηκε από την άριστη συνεργασία των ναυτιλιακών ομοσπονδιών της Ισλανδίας που παρείχαν με τους επιστημονικούς συνεργάτες τους το θεωρητικό υπόβαθρο, και οι τοπικές εταιρίες παραγωγής πλαστικών βαρκών που έδωσαν την εμπειρία και τους εκπαιδευτές.
Έτσι, το σχολείο απέκτησε ένα καινοτόμο τμήμα και φήμη σε όλη τη χώρα, και μεγάλη στην συνέχεια συνεργασία με αντίστοιχα σχολεία της Δανίας και Φιλανδίας με τη χρήση Ευρωπαικού προγράμματος που τους έδωσαν και τα αναγκαία μεγάλα ομολογουμένως κονδύλια.

Στο ίδιο σχολείο είδαμε το πλήρες τμήμα ενδυμασίας και υφαντικής που ενισχύει τις παραδοσιακές τέχνες της χώρας. Εκεί, οι μαθητές-τριες ( το θέμα της ισότητας των δυο φύλων παίζει δυναμικά στη εκπαίδευση της χώρας και όχι μόνο) μαθαίνουν να βάφουν υφάσματα αλλά και να εξασκούνται στην υφαντική που αποτελεί παραδοσιακή τέχνη της Ισλανδίας αφού η κτηνοτροφία είναι βασικό στοιχείο πρωτογενούς τομέα.



Και τώρα θέλω να σας πω για τα δυο πανεπιστήμια που επισκεφτήκαμε. Μην με ρωτήσετε ονόματα είναι απίστευτα δύσκολο να θυμηθεί κάποιος τα ισλανδικά ονόματα. 
Το πρώτο ήταν ένα πολύ μικρό, σαν σπίτι, πανεπιστήμιο που όμως παρείχε μεταπτυχιακές σπουδές στην εκπαίδευση εκπαιδευτών αλόγων. Η Ισλανδία έχει περίπου 80000 άλογα, με καθαρή ισλανδική ράτσα τα οποία μάλιστα απαγορεύεται αυστηρά να ανακατευτούν με άλλη ράτσα. Οι φοιτητές εκεί,  λίγοι, είναι κυρίως ξένοι, αμερικάνοι ή ευρωπαίοι αλλά παράλληλα υπάρχει φοίτηση από απόσταση για όλους όσους άσχετης ηλικίας θα ήθελαν να ενισχύσουν τις γνώσεις τους στο τομέα αυτό.
Το επόμενο πανεπιστήμιο είχε κάτι ακόμη πιο αποκαλυπτικό αφού εκεί η εκπαίδευση αφορά στην κτηνοτροφία των προβάτων.
Η συμπαθητικότατη κυρία που μας υποδέχτηκε, η οποία θύμιζε μια Χάιντι της Ισλανδίας, ήταν το πρωί καθηγήτρια με μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους και το απόγευμα ασχολούνταν με τα 500 αρνιά της. Το πρωί καθηγήτρια το βράδυ αγρότισσα!!! Και μάλιστα ήταν τόσο περήφανη που άκουγες στην φωνή της την τεράστια αγάπη της για τα πρόβατα που είχε γίνει και εκπαιδευτικό υλικό για τους φοιτητές της σε ηλεκτρονικά και έντυπα βιβλία για τους εντός του πανεπιστημίου αλλά και για εκείνους που σπουδάζουν από απόσταση.
Και μετά, είδαμε κάτι που μας άφησε άναυδους. 
Η επίσκεψη μας σε μια φάρμα με αγελάδες μας απέδειξε ότι σε αυτή η χώρα οι πάντες έχουν δικαίωμα εκπαίδευσης. Ακόμη και οι αγελάδες οι οποίες, όποτε ένιωθαν την ανάγκη πήγαιναν ΜΟΝΕΣ τους να αρμεχτούν στο κατάλληλο μηχάνημα, σχηματίζοντας μάλιστα κάποιες στιγμές ουρά!!!!!!!!!!!!!!!

 Η καημένη η αγελαδίτσα, μόλις με είδε με τη φωτογραφική μηχανή φοβήθηκε και δεν συνέχιζε τη διαδικασία  αρμέγματος!!!!!!!!!!!

Στην συνέχεια τα άλογα ήταν ένα πανέμορφο θέαμα που θέλω να μοιραστώ μαζί μας φωτογραφικά.


Θέλω να κλείσω με ένα γενικό συμπέρασμα που κάποιοι από σας διάβασαν και στο facebook.
Το μόνο πράγμα που λείπει από την πανέμορφη χώρα μας είναι η πραγματική ελευθερία που παράγεται από την έλλειψη φόβου και η συνεργασία όλων με όλους. 
Στοιχεία που τελικά κάνουν την διαφορά σε αυτές τις χώρες, που μπορούν και "χρησιμοποιούν" σωστά τους πόρους τους, που χαίρονται με την φύση και αγαπούν όσα μπορεί να τους προσφέρει και οι ίδιοι οι κάτοικοι σέβονται και τιμούν όσα η χώρα μπορεί να τους προσφέρει.









Το πρόγραμμα συναντήσεων για τον Οκτώβριο!

Για τον επόμενο μήνα έχουν προγραμματιστεί οι παρακάτω Παιδαγωγικές Συναντήσεις:

  • 7 Οκτωβρίου, ημέρα Δευτέρα, 3ο Γυμνάσιο Καλαμάτας
  • 8 Οκτωβρίου, ημέρα Τρίτη, 1ο Γυμνάσιο Σπάρτης
  • 9 Οκτωβρίου, ημέρα Τετάρτη, 1ο Γυμνάσιο Ναυπλίου
  • 16 Οκτωβρίου, ημέρα Τετάρτη , στην Πάτρα ( το σχολείο θα ανακοινωθεί σύντομα).
  • 22 Οκτωβρίου, ημέρα Τρίτη, 1ο Γυμνάσιο Κορίνθου.
Όλες οι συναντήσεις θα πραγματοποιηθούν στις 12.15-14.15.

Σας παρακαλώ να παρευρεθείτε για να συζητήσουμε τα θέματα που μας απασχολούν αλλά και να συμμετέχετε στις βιωματικές δραστηριότητες που θα υπάρχουν στα σεμινάρια των συναντήσεων.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Δευτέρα, 16 Σεπτεμβρίου 2013 | By: Eva Krokidi

Μερικά σχόλια για τη Α Γυμνασίου!

Θα ήθελα να σας θυμίσω μερικά πράγματα σχετικά με την διδασκαλία του μαθήματος μας ειδικά στην Α Γυμνασίου.
Μόλις μου έκανε μια μαμά "παράπονα" για την καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας μαθήτριας Α Γυμνασίου. Η αξιόλογη συνάδελφος μας ξεκίνησε το μάθημα στην Α Γυμνασίου με το κεφάλαιο της διατροφής και μάλιστα την πρώτη ώρα που μπήκε στην τάξη. Φυσικά και μπορεί να γίνει αυτό, όμως θα ήθελα να κάνω κάποια σχόλια από παιδαγωγικής πλευράς και στοχεύοντας πάντα στο καλύτερο για το μάθημα μας. (Τα σχόλια μου αφορούν στο θέμα της συμβουλευτικής. Το μόνο που περιμένω είναι να σκεφτείτε αυτά που σας παραθέτω.)
Η Α γυμνασίου έχει παιδάκια που μόλις μπήκαν στο Γυμνάσιο από το δημοτικό. Έχουν επομένως να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες οι οποίες είναι πολύ διαφορετικές από εκείνες που ήξεραν. Νιώθουν ότι βρίσκονται σε ένα νέο περιβάλλον, και πρέπει εμείς ειδικά, οι καθηγητές-τριες Οικιακής Οικονομίας να τα κάνουμε να νιώσουν ότι μπορεί να έχουν και εδώ μια οικογένεια. Για να γίνει αυτό θα ΠΡΈΠΕΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ. Φυσικά, έχω επισημάνει πολλές φορές ότι το μάθημα ΔΕΝ πρέπει να αποστηθίζεται αλλά βάζοντας συγκεκριμένους στόχους να δουλεύεται βιωματικά και βασισμένοι στις εμπειρίες των μαθητών μας.
Έτσι μέσα από το κεφάλαιο της οικογένειας οι μαθητές-τριες μας θα νιώσουν πιο οικεία , θα καταλάβουν τι σημαίνει μέλη μιας ομάδας, στην οικογένεια τους αρχικά και ύστερα στην σχολική κοινότητα, να μιλήσουν για τις εμπειρίες τους, τα συναισθήματά τους, θα καταλάβουν ότι και η τάξη μπορεί να είναι μια οικογένεια.
Οι δραστηριότητες  για να επιτευχθούν τα παραπάνω μπορεί να είναι:
Μια φωτογραφία μιας οικογένειας, παλιά ή και σύγχρονη
Ένα βιντεάκι μιας οικογένειας, από μια διαφήμιση ή κάτι άλλο. Αυτά θα συνοδεύονται από ένα εύκολο φύλλο εργασίας με απλές ερωτήσεις του τύπου: πόσα μέλη έχει αυτή η οικογένεια, πόσα μέλη η δικιά σας. Πώς ήταν τότε η οικογένεια, χαρακτηριστικά γνωρίσματα, και πως είναι σήμερα. Περιγραφές που μπορεί να οδηγήσεις σε δραματποιήσεις, παιχνίδια ρόλων, σενάρια, ιστορίες για οικογένειες σε διάφορες εποχές, σε διαφορετικές χώρες.
Σκόπιμο θα είναι επίσης να φτιαχτεί ένα οικογενειακόδένδρο και υπάρχει και ιστοσελίδα που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε γι αυτό, αλλά αρκεί και μια απλή αφίσα όπου τα παιδιά θα βάλουν τα ονόματα των μελών της οικογένειας τους και με φωτογραφίες πάνω -δίπλα σ αυτά.
Υπάρχουν πάρα πολλές ιδέες ακόμη.
Επιστώ βέβαια την προσοχή στις περιπτώσεις παιδιών από μονογενεικές οικογένειες, ορφανά ή με προβλήματα στα σπίτια τους, τα οποία θα βγουν σίγουρα στην πορεία. Θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη σημασία στο γεγονός ότι οι οικογένειες έχουν αλλάξει δομή και οι ορολογίες πολλές φορές μπορεί να μην έχουν τόση σημασία. Δώστε σημασία στην αξία της οικογένειας στην οποία μεγαλώνει ένας άνθρωπος με αγάπη και αξίες και όχι τα άτομα που αποτελούν αυτή την οικογένεια.
Σκεφτείτε και ότι άλλο θα μπορούσε να είναι χρήσιμο και σκόπιμο για την δική σας τάξη. Και είμαι στην διάθεση σας πάντα γι ότι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε και να επεξεργαστείτε.

Δευτέρα, 9 Σεπτεμβρίου 2013 | By: Eva Krokidi
Κυριακή, 8 Σεπτεμβρίου 2013 | By: Eva Krokidi

Χαιρετισμός νέας σχολικής χρονιάς!!!!

ΘΕΜΑ:   «Χαιρετισμός Σχολικής Χρονιάς 2013-14»

       Αγαπητοί συνάδελφοι,

 

Μια νέα σχολική χρονιά ξεκινάει και οφείλουμε να την ξεκινήσουμε μόνο με ευχές για υγεία, δύναμη και κουράγιο.

Οι δύσκολες καλοκαιρινές στιγμές που  περάσαμε απέδειξαν ότι μόνο με ενότητα και συνεργασία μπορούμε να αντιμετωπίσουμε όλες τις δυσκολίες που έρχονται στο δρόμο μας.

Έτσι, φέτος, έχουμε την χαρά να διδάσκουμε το μάθημα μας ακόμη μια ώρα στα γυμνάσια και αυτό μας δίνει την δυνατότητα να αναπτύξουμε όλες τις ικανότητες, δεξιότητες μας και μέσα από την επάρκεια της επιστημονικής γνώσης που αποδεδειγμένα όλοι οι καθηγητές Οικιακής Οικονομίας και οι καθηγήτριες Οικιακής Οικονομίας διαθέτουν, να διαφανεί η ποιότητα και η αξία του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας που υπηρετούμε.

Είναι μια μοναδική ευκαιρία αυτή που έχουμε φέτος. Είναι σκόπιμο να αλλάξουμε τις κλασσικές μεθοδολογίες της διδασκαλίας σε ομαδοσυνεργατκές μεθόδους, βιωματική μάθηση, διερευνητική μάθηση και να μπορέσουμε έτσι να ενισχύσουμε τους στόχους του μαθήματος μας επιτυγχάνοντας τα επιθυμητά αποτελέσματα τα οποία στην συνέχεια μπορούν να διαχυθούν μέσα από τις οικογένειες των μαθητών-τριών μας στην κοινότητα και στην κοινωνία.

Είναι η στιγμή που οφείλουμε να δείξουμε και να παρέχουμε στους μαθητές-τριες μας εκείνες τις γνώσεις και δεξιότητες που τους είναι απαραίτητες για να μπορέσουν μαζί με τις οικογένειες τους να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση αλλά και να αλλάξουν τις στάσεις και συμπεριφορές για να αναβαθμίσουν την ποιότητα της καθημερινής τους ζωής.

Παράλληλα, είναι ανάγκη να ανακαλύψουμε και πάλι τις παραδοσιακές αρχές και αξίες οι οποίες προσαρμοσμένες στην σύγχρονη πραγματικότητα θα ενισχύσουν κι άλλο την ποιότητα της ζωής στην κοινωνία μας.

 

Επίσης, θα ήθελα να σας επισημάνω την ιδιαίτερη προσοχή που πρέπει να δίνουμε στους μαθητές μας με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες. Είναι σημαντικό να λαμβάνουμε πάντα υπόψη μας που είναι μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας με τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους μαθητές-τριες.

Οι συναντήσεις μας όπως αυτές πραγματοποιούνται κάθε χρόνο θα υλοποιηθούν και φέτος, αν φυσικά μας επιτραπεί από την υπηρεσία. Παραμένει όμως  ενεργό το εργαλείο της ηλεκτρονικής μας τάξης και στο οποίο σας καλώ να συμμετέχετε ενεργά. Λεπτομέρειες για την χρήση του θα βρείτε στο blog  : http://home-economics-blogspot.comτο οποίο παραμένει επίσης ενεργό.

Φυσικά μπορείτε να επικοινωνείτε μαζί μου με όλους τους γνωστούς τρόπους, τηλεφωνικά, με email και μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις ομάδες που έχουμε εκεί.

Είμαι πάντα στην διάθεσή σας.