Δευτέρα, 15 Σεπτεμβρίου 2014 | By: Eva Krokidi

Οδηγίες για την διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας.

Οδηγίες για την διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας.

Η νέα σχολική χρονιά ξεκινάει με τις γνωστές οικονομικές δυσκολίες που βιώνει και πάλι η οικογένεια στην χώρα μας. Η Οικιακή Οικονομία, με βάση το επιστημονικό της υπόβαθρο και τους σκοπούς της επιδιώκει να ενισχύσει την λειτουργία της οικογένειας σε αυτό το θέμα και όχι μόνο. Θα ήθελα να επισημάνω την ανάγκη να έχουμε πάντα στο νού μας αυτές τις ανάγκες και αυτό να διέπει με όλους τους τρόπους την διδασκαλία του μαθήματος μας. Έτσι σε κάθε κεφάλαιο, και κάθε υποενότητα που διδάσκουμε θα πρέπει να θέτουμε ειδικότερους στόχους , εκτός από εκείνους που έχουν προκαθοριστεί από το ΑΠΣ, και τους πιο εξιδεικευμένους , ανάλογα το σχολείο στο οποίο διδάσκουμε.
Αναλυτικότερα, στην Α Γυμνασίου φέτος και με δεδομένο των δυο διδακτικών ωρών που όμως δεν αντιστοιχεί με το μαθησιακό υλικό που έχουμε στα διδακτικά βιβλία θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές. Φυσικά αν η διδασκαλία του μαθήματος μας γίνει βιωματικά και όπως ήδη συζητάμε τα τελευταία χρόνια τότε ο χρόνος είναι αρκετός και για την ύλη που με πρώτη ματιά φαίνεται μικρότερη . Βέβαια είναι σκόπιμο πάντα το ξεκίνημα με το πρώτο κεφάλαιο της ενότητας της Οικογένειας αφού είναι ο μόνος τρόπος να βοηθήσουμε τους μαθητές-τριες μας να προσαρμοστούν με όσο γίνεται καλύτερο τρόπο στις μεγάλες απαιτήσεις του νέου τους σχολείου.
Η ενότητα της οικογένειας θα είναι εκείνη που θα τους βοηθήσει να νιώσουν που ανήκουν, να καταγράψουν και να συνειδητοποιήσουν την βασική τους “ομάδα” στην οποία γεννήθηκαν και μεγαλώνουν αλλά και προμηθεύονται τα βασικά υλικά και συναισθηματικά τους εφόδια. Η ανάγκη του ανήκειν είναι απαραίτητη για να μπορέσουν να νιώσουν τα πρώτα σημάδια αυτογνωσίας που προέρχονται από την βασική αίσθηση της ασφάλειας και κάλυψης που μπορεί να τους προσφέρει η οικογένεια πριν έρθουν στην επόμενη ομάδα που είναι το σχολείο τους. Τα βασικά χαρακτηριστικά της οικογένειας όπως θα καταγραφούν από τους ίδιους θα είναι και εκείνα που θα τους βοηθήσουν στην συνέχεια να ενταχτούν στην νέα τους ομάδα εκείνη του Γυμνασίου.
Στη συνέχεια θα πρότεινα την διδασκαλία της διατροφής, με αρκετές λεπτομέρειες και πάντα την ένταξη και επεξεργασία των βιωμάτων και εμπειριών των μαθητών για να μπορέσουμε στην συνέχεια να δώσουμε συμπληρωματικά το νέο μαθησιακό υλικό. Σε κάθε περίπτωση η διδασκαλία της διατροφής ΔΕΝ πρέπει να γίνεται με τρόπο δασκαλίστικο και επιβολής αλλά με μια προσπάθεια να επιδιώξουν οι ίδιοι οι μαθητές-τριες τις αλλαγές στις διατροφικές τους στάσεις και συμπεριφορές που θα αποφασίσουν γιατί πήραν γνώσεις και έμνευση από το μάθημα της οικιακής οικονομίας.
Τα επόμενα κεφάλαια διδασκαλίας της Οικιακής Οικονομίας μπορεί να αποφασιστούν από τον εκπαιδευτικό και τις ειδικές ανάγκες του σχολείου και των μαθητών του.
Είναι πολύ σημαντικό να γίνει ένας καλό προγραμματισμός των ωρών της διδασκαλίας του μαθήματος ώστε να είναι πιο εύκολος ο καταμερισμός των ενοτήτων και της επεξεργασίας τους.
Έτσι για παράδειγμα στην Α τάξη οι συνολικές ώρες διδασκαλίας υπολογίζονται περίπου στις 54 χωρίς φυσικά να υπολογιστούν οι χαμένες, ενώ για την Β τάξη θα είναι μόνο 25-26 περίπου.
Άρα στην Β τάξη, που είναι και το δυσκολότερο φέτος είναι ακόμη μεγαλύτερη η ανάγκη του προγραμματισμού της ύλης που πρόκειται να διδαχτεί χωρίς φυσικά να μην υπολογίζονται οι ενδεχόμενες αλλαγές και προσαρμογές που θα χρειαστεί ίσως να γίνουν ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες που μπορεί να υπάρξουν στην σχολική χρονιά.
Θα πρότεινα λοιπόν για τη Β Γυμνασίου να ξεκινήσει από ένα κεφάλαιο που θα συνεχίσει την διδασκαλία της οικιακής οικονομίας από την προηγούμενη χρονιά. Θεωρώ ότι αν η διατροφή διδάχτηκε με μεγάλη λεπτομέρεια στην Α γυμνασίου και λόγω του περιορισμένου χρόνου θα μπορούσε να μην συνεχιστεί στην Β τάξη. Αντίθετα να υπάρξει επικέντρωση στα οικονομικά με καθαρά και πάλι βιωματικές μεθόδους, έτσι ώστε οι μαθητές-τριες να νιώσουν ότι η επίλυση των καθημερινών τους προβλημάτων μπορεί να βοηθηθεί ειδικά από το μάθημα της οικιακής οικονομίας και τις γνώσεις-στάσεις-δεξιότητες που μπορεί να πάρουν μέσα από αυτό. Ως παράδειγμα θα παραθέσω την δημιουργία και υλοποίηση ενός οικονομικού προυπολογισμού που θα αφορά στο χαρτζηλίκι τους και την ορθολογικότερη διαχείριση του με ευρύτερο στόχο να μεταφερεθεί αυτή η γνώση και δεξιότητα και στην οικογένεια.
Βασικό σημείο θεωρώ ότι είναι η διδασκαλία επίσης των κεφαλαίων της Αγωγής Υγείας και των Πρώτων βοηθειών και της πρόληψης και αντιμετώπισης θεμάτων όπως είναι οι φυσικές καταστροφές. Με επίκεντρο φυσικά στο θέμα της αντισεισμικής πρόληψης με σκόπιμη εμπλοκή όλης της οικογένειας στο αντισεισμικό σχέδιο.
Θα ήθελα επίσης να επισημάνω την σκοπιμότητα της προετοιμασίας για το μάθημα με σχέδιο μαθήματος με έμφαση στους γενικούς στόχους κάθε φορά που όμως μπορεί να γίνονται πιο ειδικοί ανάλογα με τις ειδικές συνθήκες της σχολικής μονάδας ή και των μαθητών και της τοπικής κοινότητας.
Καλή σχολική χρονιά. Πάντα στην διάθεση σας!!!



Παρασκευή, 12 Σεπτεμβρίου 2014 | By: Eva Krokidi

Χαιρετισμός για τη νέα σχολική χρονιά!


Αγαπητοί συνάδελφοι,
με την ευκαιρία της νέας σχολικής χρονιάς που μόλις ξεκινάει θα ήθελα να σας στείλω τις θερμότερες ευχές μου για υγεία, δύναμη και πολύ κουράγιο για το έργο σας που είναι ιδιαίτερα δύσκολο αυτές τις εποχές.
Θα ήθελα να σας υπενθυμίσω το σκοπό της επιστήμης της Οικιακής Οικονομίας την οποία πιστά υπηρετούμε που είναι η αναβάθμιση της ποιότητας της καθημερινής ζωής των ατόμων των οικογενειών τους αλλά και της κοινότητας. Το επίκεντρο του μαθήματος μας παραμένει πάντα η οικογένεια και αυτό αποκτάει ακόμη μεγαλύτερη σημασία στην οικονομική κρίση που διανύουμε. Έτσι το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας μπορεί να δώσει τις γνώσεις αλλά και τις στάσεις ,συμπεριφορές αλλά και δεξιότητες που είναι αναγκαίες για την ενίσχυση της ορθολογικότερης χρήσης των ανθρώπινων και υλικών πόρων που διαθέτουν οι οικογένειες με στόχο την αναβάθμιση της ζωής τους με την χρήση αυτών αλλά και την εύρεση λύσεων για την καλύτερη ακόμη διαχείριση τους.
Θα ήθελα να σας θυμίσω ότι είμαι πάντα στην διάθεση σας, με όλους τους γνωστούς τρόπους επικοινωνίας. Με τη χρήση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, με το ιστολόγιο μας αλλά και με τηλέφωνο αλλά και τις δια ζώσεις συναντήσεις όταν αυτές είναι εφικτές ειδικά για τους συναδέφλους που βρίσκονται εκτός της εμβέλειας της πόλης της Πάτρας που είναι η έδρα μας.
Καλή σχολική χρονιά!

ΥΓ. Λόγω σοβαρού προβλήματος στο γραφείο Σχολικών Συμβούλων στην Πάτρα ο χαιρετισμός δεν έχει σταλεί ακόμη στα σχολεία. Όταν το πρόβλημα αποκατασταθεί θα τον λάβετε στο email του σχολείου σας.
Δευτέρα, 1 Σεπτεμβρίου 2014 | By: Eva Krokidi

Αιτήσεις για διάθεση και συμπλήρωση ωραρίου και διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας

Καλή σχολική χρονιά!!
Δεδομένων των φετινών δυσκολιών με τις Β αναθέσεις όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί με άλλους 5 κλάδους να διεκδικούν την διδασκαλία του μαθήματος μας, και μια και για λόγους ανωτέρας βίας δεν μπορώ να αποστείλλω κάποιο έγγραφο που θα μπορούσε να μας βοηθήσει ( είναι δικοικητική πράξη και ως Σχολική Σύμβουλος δεν μου επιτρέπεται να επέμβω με επίσημο έγγραφο τρόπο) θα ήθελα να σας ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΣΩ να συμπληρώσετε όλες και όλοι αίτηση για συμπλήρωση ωραρίου και τη διάθεση σας σε σχολεία που επιθυμείτε να διδάξετε το μάθημα μας.
Έτσι έχουμε περισσότερες ελπίδες να υλοποιηθούν οι μετακινήσεις σας στα σχολεία που επιθυμείτε για την διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας και ίσως αποφευχθεί η ανάληψη της διδασκαλίας του μαθήματος μας από τις άλλες ειδικότητες. 

Πρόσκληση σε επιμορφωτική συνάντηση στην Πάτρα!

Σας προσκαλούμε στο επιμορφωτικό σεμινάριο που διοργανώνεται από την  Σχολική Συμβούλο κλάδου ΠΕ15 κ. Κροκίδη Ευαγγελίας, το οποίο απευθύνεται στους/στις εκπαιδευτικούς κλάδου ΠΕ15 οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας και υπηρετούν στα Γυμνάσια αρμοδιότητας της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας, με θέμα «Διδασκαλία έξω από τα όρια της τάξης».
Το επιμορφωτικό σεμινάριο θα υλοποιηθεί σύμφωνα με τον ακόλουθο πίνακα:
ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ / ΩΡΑ
ΤΟΠΟΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ
ΘΕΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ
ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
Πέμπτη
04-09-2014
09:00-14:00
Σχολικό συγκρότημα 1ου-6ου Γυμνασίων Πάτρας
«Διδασκαλία έξω από τα όρια της τάξης».
Οι εκπαιδευτικοί κλάδου ΠΕ15 οι οποίοι διδάσκουν το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας και υπηρετούν στα Γυμνάσια αρμοδιότητας της Δ/νσης Δ/θμιας Εκπ/σης Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας.

Το πρόγραμμα του σεμιναρίου θα είναι το ακόλουθο:

ΩΡΑ
ΘΕΜΑ
09:00 – 09:15
Προσέλευση Εκπαιδευτικών
09:15 – 10:30
Παρουσιάσεις:
(α) Βασικές αρχές – θεωρία της Ο.Ε.
(β) Οι εμπειρές στην Ο.Ε. στα σχολεία της Ε.Ε.
10:30 – 11:00
Διάλειμμα
11:00 – 13:00
Βιωματικό εγαστήριο στην αυλή του σχολείου: Διαθεματική προσέγγιση εννοιών από τα μαθήματα της Οικιακής Οικονομίας και της Βιολογίας με βάση τις αρχές της Ο.Ε.
13:00 – 14:00
Συζήτηση - Συμπεράσματα


Επιμορφωτές θα είναι οι εκπαιδευτικοί του Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Πάτρας Αμαριωτάκης Βασίλειος ΠΕ.04.02 και Κτενά Χριστίνα ΠΕ.15 και θα υλοποιηθεί η εκμάθηση διδακτικών τεχνικών με βιωματικό τρόπο αφού πριν θα έχει προηγηθεί εισήγηση για το θεωρητικό πλαίσιο της διδασκαλίας έξω από τα όρια της τάξης και μεταφορά των εμπειριών, που οι δύο επιμορφωτές έχουν από την συμμετοχή τους σε παρόμοια προγράμματα σε χώρες της Ευρωπαϊκής ένωσης.