Παρασκευή, 10 Οκτωβρίου 2014 | By: Eva Krokidi

Εκδηλώσεις για την ημέρα της Διατροφής ( ή μέρα κατά της παχυσαρκίας....)

Η 24η Οκτωβρίου ορίστηκε από το Υπουργείο στα πλαίσια του κοινωνικού σχολείου ως ημέρα κατά της Παχυσαρκίας. Φυσικά, η προσωπική μου άποψη είναι ότι αυτό είναι άκρως αντιπαιδαγωγικό, συν ότι έρχεται σε εντελώς αντίθετη άποψη με το θέμα του ρατσισμού και της διαφορετικότητας που "γιορτάστηκε" λίγες μέρες πριν. Θα πρότεινα λοιπόν, όσοι και όσες ασχοληθειτε με αυτές τις εκδηλωσεις, και είμαι σίγουρη ότι θα είστε πολλοί-ές αφού είμαστε οι υπεύθυνοι για αυτό μέσα από την εγκύκλιο που έτσι μας ορίζει, (χάρη στις δύο συναδέλφους που βρίσκονται αποσπασμένες στο γραφείο ΣΕΠΕΔ και για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι οι σωστοί άνθρωποι στις κατάλληλες θέσεις μπορούν πραγματικά να βοηθήσουν) να μετατρέψετε τις εκδηλώσεις ως εκείνες που αφορούν στην υγιεινή και σωστή διατροφή. Θα συμβούλευα μάλιστα να το συζητήσετε με τα σχολεία σας και να το εξηγήσετε ώστε να γίνει πλήρως κατανοητό.
Θα ήθελα να σας προτείνω κάποιες σκέψεις για πιθανές εκδηλώσεις εκείνη τη μέρα. Φυσικά επειδή δεν έχει διευκρινιστεί ο τρόπος που αυτό θα υλοποιηθεί, αν δηλαδή θα είναι σε ολόκληρο το σχολείο ή κατά τμήματα, και μάλλον αυτό θα αποφασιστεί από την ίδια τη σχολική μονάδα, δίνω απλά ιδέες και κάποια βίντεο που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε καθώς και την προηγούμενη ανάρτηση με την καλή πρακτική της συναδέλφου Καλομοίρας Σιμωτά όπως εκείνη το υλοποίησε την περασμένη χρονιά στο σχολείο της.
Εδώ θα βρείτε όλη την ανάρτηση και το υλικό και σχεδιασμό της Καλομοίρας.
Και εδώ, το εκπαιδευτικό παιχνίδι που υλοποίησε στα πλαίσια της δραστηριότητας.

Ανάλογα λοιπόν με τον τρόπο υλοποίησης θα πρέπει να τεθούν οι στόχοι σας.

  • Αν η δραστηριότητα θα γίνει σε ολοκληρο το σχολείο σε ένα χώρο αμφιθεάτρου πιθανά να πρέπει να κάνετε μια παρουσίαση σύντομη των βασικών αρχών υγιεινής και σωστής διατροφής. Και κάποιο βιντεάκι από αυτά που ακολουθούν επίσης. Αυτό βέβαια σημαίνει ότι θα έχετε μόνο παθητικούς ακροατές πράγμα που σίγουρα δεν θα είναι το καλύτερο. Αν μπορείτε να το διαχειριστείτε και ανάλογα φυσικά το σχολείο και το χώρο θα μπορούσατε να κάνετε και κάτι πιο βιωματικό όπως οι ιδέες που θα ακολουθήσουν.
  • Βιωματικές δραστηριότητες που σίγουρα μπορούν να γίνουν στις τάξεις σας. Στο φωτόδεντρο έχει πολλά διαδραστικά παιχνίδια τα οποία μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μαζί με συζήτηση και προτάσεις από τους ίδιους τους μαθητές. Αν το δοκιμάσετε στην Α τάξη θα είναι μια καλή ευκαιρία να διερευνήσετε και τις γνώσεις τους στα θέματα διατροφής, να κάνετε τις πρώτες επεμβάσεις και εισηγήσεις σας ώστε σύντομα που θα διδάξετε την ενότητα της διατροφής να έχετε ήδη προετοιμάσει το έδαφος.
  • Με την Β Γυμνασίου θα μπορούσατε να φτιάξετε διάφορες αφίσες, κολλάζ, με τις ομάδες τροφίμων. Πάνω σε μεγάλα χαρτόνια, χωρισμός σε μικρότερες υποομάδες, 5 τον αριθμό και η κάθε μια θα φτιάξει την δική της ομάδα τροφίμων με φωτογραφίες που θα έχουν φέρει στο σχολείο απο διαφημιστικά έντυπα και περιοδικά. Ευκαιρία για επανάληψη!!!!
  • Επίσης, ωραία κολλάζ με προτάσεις για υγιεινό πρωινό, ή γεύματα εναλλακτικά του ντελίβερι. Πιθανό Θέμα προς ανάπτυξη: Τι μπορείς να φας αντί να παραγγείλεις;;;;(πιθανή συνέχεια θα είναι η ανάπτυξη της ενότητας των οικονομικών με διαμόρφωση προυπολογισμού, οικιακής παραγωγής κλπ.)
  • Δραματοποιήσεις που θα προκύψουν μέσα από σύντομα σενάρια που θα δοθούν στις ομάδες. πχ. είσαι στο κυλικείο του κινηματογράφου με τους φίλους σου. Περιγράψτε το διάλογο στις αποφάσεις σου να πάρεις κάτι υγιεινό. ή διάλογος μιας παρέας σε μια ταβέρνα σχετικά με τις αποφάσεις για φαγητό από το μενού. ή συζήτηση μιας οικογένειας για το υγιεινό γιορτινό μενού μιας κυριακής. Και ότι άλλο σκεφτείτε...
  • Διαγωνισμός για το καλύτερο και πιο υγιεινό σάντουιτς -κολατσιό που θα έρθει στο σχολείο. Να παρουσιάσουν τις σκέψεις τους, ίσως και με φωτογράφιση από την ώρα που φτιάχνουν το σάντουιτς, ίσως σε μικρές υποομάδες, αλλά και παρουσίαση των σάντουιτς εκείνη τη μέρα με μια επιτροπή να αποφασίζει ποιο είναι το καλύτερο με τους παράγοντες-προυποθέσεις που θα έχουν μπει από την αρχή. Σκοπός βέβαια θα είναι η ανάπτυξη της φαντασίας, η επιλογή σωστών υγιεινών υλικών με το μικρότερο κοστολόγιο, η εμφάνιση και και γεύση. Καλό θα είναι να υπάρχει και ένα έπαθλο, ίσως ένα μικρό φτηνό βιβλιαράκι συνταγών. 
  • Επιχειρηματολογία που θα έχει βέβαια προετοιμαστεί από τις προηγούμενες μέρες. Υποομάδες που θα έχουν αναλάβει συγκεκριμένες αρχές υγιεινής διατροφής, πχ. την απαραίτητη χρήση πρωινού, την μεγάλη κατανάλωση λαχανικών κλπ και θα πρέπει να πείσουν το κοινό τους σε ένα μεγάλο υποθετικό τηλεοπτικό ντιμπειτ με επιχειρήματα.Μπορεί να υλοποιηθεί με την σκηνογραφία ενός στρογγυλού δημοσιογραφικού τραπεζιού και συντονιστή της συζήτησης. Θα γίνει ακόμη πιο ζωντανό αν βάλετε και μια αντίπαλη ομάδα, μια ομάδα αντιρρησιών και οπαδών του φάστ φούντ ή του ντιλίβερι ή γενικά της άναρχης βιαστικής διατροφής ή της σκέτης κρεατοφαγίας.
  • Προτάσεις για υγιεινά γεύματα μέσα στην ημέρα. Οι μαθητές-τριες θα προτείνουν , θα γράψουν, σχεδιάσουν, ζωγραφίσουν το ιδανικό γι αυτούς γεύμα. Θα σχεδιάσουν διατροφικά όλη τη μέρα τους σύμφωνα με τις ομάδες τροφίμων, θα φτιάξουν εναλλακτικές και θα το παρουσιάσουν. (καλύτερα και εδώ σε υποομάδες). Θα γίνει συζήτηση για τις επιλογές τους, γιατί, πως, με τι κριτήρια κλπ και στην συνέχεια θα παρουσιαστεί το σωστό ημερήσιο διαιτολόγιο από το βιβλίο μας της Α Γυμνασίου. Αυτό θα μπορούσε να υλοποιηθεί και σε ολομέλεια σχολείου αν το επιτρέπει ο χώρος και οι ειδικές απαιτήσεις του σχολείου.
  • Η προηγούμενη δρστηριότητα μπορεί να έχει ως βάση μια μικρή έρευνα στους παπούδες και γιαγιάδες σχετικά με τις αναμνήσεις που εκείνοι έχουν από τις διατροφικές τους συνήθειες ως παιδιά. Θα έχει ιδιαίτερη σημασία αν υπάρχουν και διαφορετικά πολιστιστικά στοιχεία ανάλογα τον τόπο καταγωγή τους.
Σας παραθέτω βιντεάκια από το Hungry planet με θέμα την διατροφή και κατανάλωση τροφίμων στις χώρες του κόσμου, τα πρωινά σχολικά γεύματα επίσης σε χώρες του κόσμου.








Εδώ θα βρείτε τα διαδραστικά παιχνίδια διατροφής του φωτόδεντρου που είναι και το μόνο άκρως εγκεκριμένο από το Υπουργείο Παιδείας.
Εδώ μια ωραία σχηματοποιημένη παρουσίαση της μεσογειακής πυραμίδας διατροφής.
Εδώ ένας οδηγός διατροφής.
Εδώ υπάρχουν μόνο βίντεο με θέμα τη διατροφή.
Μια ακόμη πρόταση: Εδώ θα βρείτε ένα βιντεάκι που αφορά τη φάση της βιομηχανίας τροφίμων. Μπορεί να υπάρξει μετά την προβολή, που θα ήταν καλό να έχει και φύλο εργασίας μαζί με κατάλληλες ερωτήσεις, μια συζήτηση-αντιπαραβολή σε σχέση με την οικιακή παραγωγή του αντίστοιχου προιόντος. Μην ξεχνάτε πάντα να βάζετε τους στόχους σας για να ελέγχετε μετά την επίτευξή τους.

Και ένα βιντεάκι με τα πρωινά σε διάφορες χώρες του κόσμου.


Καλή επιτυχία σε ότι και αν αποφασίσετε να κάνετε!!!!!είμαι σίγουρη ότι και πάλι θα αποδείξετε τι σημαίνει ΟΙΚΙΑΚΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ στο σχολείο!!!!!