Με την ευκαιρία του διαγωνισμού και προκειμένου να βοηθήσω τις διαδικασίες όλων όσων θα ήθελαν να συμμετέχουν σε αυτό, που εύχομαι να είναι πολλοί-ες(!!!), θα ήθελα να σας δώσω μερικές λεπτομέρειες από τις σκέψεις μου για την καλύτερη διοργάνωσή του. Εννοείται ότι οι στόχοι του διαγωνισμού έρχονται σε πλήρη συμφωνία με τους ειδικούς στόχους που μπορούμε να θέσουμε πάντα μέσα από το κεφάλαιο της διατροφής στην διδασκαλία της Οικιακής Οικονομίας.
Ας πάμε λοιπόν στις λεπτομέρειες που αφορούν στις κατηγορίες του διαγωνισμού.
1.Παραδοσιακή συνταγή μαγειρικής, που να συνοδεύεται από στοιχεία σχετιζόμενα με
τον τόπο, τη λαϊκή παράδοση και τα τοπικά παραδοσιακά προϊόντα.
-αυτό σημαίνει ότι είναι σκόπιμο όλες οι συνταγές που θα λάβουν μέρος στο διαγωνισμό θα πρέπει να ανήκουν στις τοπικές παραδόσεις, να σχετίζονται με τοπικές γιορτές, πανηγύρια, τοπικές παραδόσεις, προϊόντα που χρησιμοποιούνται ή και κατασκευάζονται στην κάθε περιοχή. π.χ. θα μπορούσε να αφορά μια πίτα που φτιάχνεται με ντόπιο τυρί, ή χορταρικά που καλλιεργούνται ή μαζεύονται με ειδικές συνθήκες ή γλυκά που τρώγονται σε ειδικές τοπικές γιορτές ή πανηγύρια και έχουν ίσως μια δική τους ιστορία που μπορεί να συνοδεύσει την συνταγή. ή επίσης, παραμύθια ή τοπικές ιστορίες που έχουν σχέση με το συγκεκριμένο φαγητό ή γλυκό.
Οι συνταγές θα
περιλαμβάνονται στις κατηγορίες: κυρίως πιάτο, συνοδευτικό, σαλάτα, εορταστικό, νηστίσιμο, πρωινό, γλυκό ή επιδόρπιο. Τα έργα θα επιλεγούν με κριτήρια την σπανιότητα, τη σύνδεση με τα τοπικά προϊόντα, τη λαϊκή παράδοση και τη συμφωνία με τις αρχές της
μεσογειακής διατροφής.
-Ισχύουν όσα και προηγουμένως. Ίσως εδώ θα μπορούσαν να καταγραφούν συνταγές που χρησιμοποιήθηκαν παραδοσιακά και στους τόπους εργασίας. πχ. στο μάζεμα της ελιάς ή στα αμπέλια κ.λ.π.
2. Δημιουργία πρωτότυπου έργου ζωγραφικής, με θέμα την παραδοσιακή ελληνική
μεσογειακή διατροφή, τα τοπικά προϊόντα και τη σύνδεσή τους με την υγεία και τον
πολιτισμό.
-Η βοήθεια του καθηγητή καλλιτεχνικών θεωρώ ότι είναι ιδιαίτερα χρήσιμη. θα μπορούσε το έργο να είναι ένα κόμικ, ή ένα γκράφιτι, ή μια χειροτεχνία σε συνδυασμό με διαφορετικά υλικά, ή ότι άλλο μπορεί να φανταστεί ένας μαθητές. Ακόμη και διαφορετικά υλικά μπορούν να αποτελέσουν τον πρωτότυπο πίνακα ζωγραφικής που μπορεί να είναι μια σκηνή από παραδοσιακό τραπέζι ή η αναπαράσταση μιας γιορτής ή ότι άλλο από τα πολλά οι μαθητές-τριες μπορούν να σκεφτούν.
3. Σχεδιασμός πρωτότυπης αφίσας, με θέμα την προώθηση της μεσογειακής διατροφής και των τοπικών προϊόντων διατροφής, με άξονα τη συμβολή τους στην υγεία και τον
πολιτισμό.
-Η αφίσα θα μπορούσε να αποτελεί μια διαφήμιση, ή μια αντιδιαφήμιση ή πολλά ακόμη και νομίζω ότι ήδη την έχουμε πολύ-χρησιμοποιήσει ως ιδέα στο μάθημά μας. Αφήστε τα παιδιά να δημιουργήσουν. Και ο πίνακας ζωγραφικής αλλά και η αφίσα μπορούν να είναι και ψηφιακά προϊόντα με αντίστοιχα προγράμματα του υπολογιστή
4. Δημιουργία ψηφιακού video διάρκειας έως 5 λεπτά, με θέμα την προώθηση της
μεσογειακής διατροφής και των τοπικών προϊόντων, με άξονα τη συμβολή της στην υγεία
και τον πολιτισμό.
- Εδώ νομίζω ότι υπάρχει και η μεγαλύτερη δυνατότητα για δράση και φαντασία. Σενάρια που μπορούν να αφορούν σε ιστορία ενός φαγητού ή της παράδοσης που το περιβάλλει μπορούν να δραματοποιηθούν και στην συνέχεια να κινηματογραφηθούν με την βοήθεια μιας ψηφιακής φωτογραφικής μηχανής ή ενός καλού κινητού τηλεφώνου. Το ίδιο μπορεί να γίνει και με διαδικασίες κατασκευής ενός φαγητού ή γλυκού, με την αφήγηση μιας ιστορίας από την διατροφική παράδοση του τόπου, ή ότι άλλο η φαντασία των μαθητών μπορεί να δημιουργήσει. Μίνι θεατρικά δρώματα ή μικρές κινηματογραφικές ταινίες, μπορεί να δημιορυγηθούν με θέμα πάντα σχετικό με τους στόχους του διαγωνισμού. Εννοείται ότι επιτρέπεται και η χρήση του youtube kai toy twitter.
ΣΤΟΧΟΙ της δράσης είναι να ευαισθητοποιήσει και να ενθαρρύνει μαθητές και
εκπαιδευτικούς:
- Να ερευνήσουν ελληνικές γεύσεις που προέρχονται από την τοπική παραγωγή και τη
διαδικασία που στηρίζει την αειφορία και την ελλνική τοπική αγροτική ανάπτυξη.
- Να ταξιδέψουν στον τόπο και τον χρόνο, με αφετηρία τις λαϊκές συνήθειες και τις
εθνικές παραδόσεις.
-εδώ θα μπορούσαν να γίνουν μικρές ταινίες με συγκρίσεις στο διατροφικό χθές και στο σήμερα. Διατροφικές συνήθειες προγόνων παραδοσιακά, και οι αλλαγές στο σήμερα. Το ίδιο να αφορά τις τοπικές γιορτές και παραδόσεις.
- Να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, με γέφυρα , το φαγητό, το μαγείρεμα και το τραπέζι, ως τόπο συνάντησης και συζήτησης ανθρώπων και γενεών .
-πιθανά να μπορούσαν να φτιαχθούν ομάδες στο facebook(υπάρχει και η ειδική ιστοσελίδα εκεί) π.χ. με την δική μου ίσως διαμεσολάβηση, (και την δική σας φυσικά, χωρίς εσάς δεν γίνεται τίποτε!!!!) με στόχο την επικοινωνία μαθητών-τριών που ασχολούνται με το θέμα του διαγωνισμού από διαφορετικά μέρη της Ελλάδας με στόχο αυτή τη γέφυρα επικοινωνίας που στην δεδομένη στιγμή θα είναι και η γέφυρα της Οικιακής ΟΙκονομίας που ενώνει τους μαθητές-τριες μέσω του διαγωνισμού, του μαθήματος Οικ.Οικ,. και των καθηγητών-τριών Οικ.Οικ. που καθοδηγούν τους μαθητές σε αυτό το σκοπό.
- Να βιώσουν την τροφή ως κομβικό σημείο μεταξύ σώματος, υγείας, συναισθήματος και
συμπεριφοράς.
- Να δημιουργήσουν και να αναπτύξουν καινοτόμες δεξιότητες, που σχετίζονται με τον
πολιτισμικό καθρέφτη της τροφής και της διατροφής.
- Να μεταφέρουν στο ευρύτερο κοινωνικό σύνολο ένα καθαρό μήνυμα για το ελληνικό
γαστρονομικό πνεύμα και τη σχέση του με την ιστορα, τη γεωγραφία, την οικογένεια, την τέχνη, τη βιωματική εκπαίδευση, τη θρησκεία, τα ήθη και τα έθιμα ενός τόπου.
-και εδώ οι ομάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να παίξουν σημαντικό ρόλο!!
- Να προάγουν την διατροφική συμπεριφορά και την υγεία με στόχο την αντιμετώπιση των
διατροφικών διαταραχών και της παιδικής παχυαρκίας.
ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
1. Δικαίωμα συμμετοχής στον διαγωνισμό έχουν όλοι οι μαθητές/τριες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και οι μαθητές/τριες των ελληνικών σχολείων του εξωτερικού, με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών
τους. Οι συμμετοχές μπορούν να είναι 3 ατομικές ή ομαδικές.
-Σε περιπτώσεις που έχουμε μεγάλη διάθεση συμμετοχής μαθητών, και αφού δεν διευκρινίζεται αν πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένος αριθμός (αν και αυτό θα το ελέγξουμε)θα πρότεινα το χωρισμό των παιδιών που θέλουν να συμμετέχουν σε ομάδες και την ανάθεση σε κάθε ομάδα μιας διαφορετικής κατηγορίας από τα θέματα του διαγωνισμού. Θα μπορούσατε να ονομάσετε διαφορετικά την κάθε ομάδα, με το όνομα ενός φαγητού ή τροφίμου π.χ., και στην συνέχεια η κάθε ομάδα να επιδοθεί στην δημιουργία του αντίστοιχου θέματος.
Η συμμετοχή στον διαγωνισμό είναι προαιρετική.
Όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν πιστοποιητικό συμμετοχής από το ΥΠΔΒΜΘ.
2. Η αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων θα γίνει από πενταμελή επιτροπή ειδικών σε θέματα εκπαίδευσης, εικονογράφησης, κινηματογράφου, διατροφής και γεύσης.
3. Η επιτροπή αξιολόγησης θα επιλέξει 20 συνταγές ( 10 από την Πρωτοβάθμια
Eκπαίδευση και 10 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και 20 ζωγραφιές (10 από την
Πρωτοβάθμια Eκπαίδευση και 10 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση). Οι βραβευμένες
συνταγές και ζωγραφιές θα αποτελέσουν τον κορμό ενός σχολικού ημερολογίου, που θα
τυπωθεί για το έτος 2012, με μια συνταγή για κάθε μήνα και κάποιες επιπλέον συνταγές για ειδικές γιορτές. Το ημερολόγιο θα αφορά την παραδοσιακή ελληνική διατροφή, θα είναι εικονογραφημένο από τα παιδιά και, επιπλέον, θα περιλαμβάνει προτάσεις υγιεινής
διατροφής.
4. Οι συμμετοχές για αφίσα και video πρέπει να είναι εξ ολοκλήρου
πρωτογενείς δημιουργίες των μαθητών. Θα επιλεγούν 10 αφίσες και 10 video, 5 από την Πρωτοβάθμια και 5 από την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση αντίστοιχα.
Oι συνταγές θα επιλεγούν με κριτήρια την σπανιότητα, τη σύνδεση με τα
τοπικά προϊόντα, τη λαϊκή παράδοση και τη συμφωνία με τις αρχές της μεσογειακής διατροφής.
Πιστεύω ότι αυτό είναι το κρίσιμο σημείο για όλα τα θέματα καθώς αυτές πρέπει να είναι οι λέξεις-κλειδιά του διαγωνισμού και των υποψηφιοτήτων. Για να γίνει αυτό πιστεύω ότι θα ήταν καλό να συζητήσετε με τα παιδιά, τους υποψήφιους-ες, αυτές ακριβώς τις λέξεις και τι σημαίνουν αυτές για τις τοπικές διατροφικές τους συνήθειες, και την σύνδεσή τους με την παράδοση και την μεσογειακή διατροφή.
Κριτήρια αξιολόγησης για την αφίσα και το video αποτελούν: η συνάφεια με το θέμα του διαγωνισμού, το αισθητικό αποτέλεσμα και η εύληπτη προβολή του περιεχομένου.
Ο σχεδιασμός της Αφίσας, ως προς τη μέθοδο, τα υλικά και τα χρώματα που θα
χρησιμοποιηθούν, είναι ελεύθερος (π.χ. ηλεκτρονικά, κολάζ, ελεύθερη ή γραμμική σχεδίαση ή και συνδυασμός των παραπάνω). Σε περίπτωση που χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες θα πρέπει να είναι ελεύθερες από πνευματικά δικαιώματα (copyright).
Αν χρησιμοποιηθούν φωτογραφίες ή βιντεοσκοπηθούν μαθητές ή γενικά άτομα κάτω των 18
ετών, θα πρέπει να υπάρχει έγγραφη συγκατάθεση του γονέα ή κηδεμόνα τους και να
αποφεύγεται η άμεση προβολή των προσώπων.
Οι βραβευμένες συμμετοχές στην κατηγορία αυτή θα αποτελέσουν το εκπαιδευτικό υλικό
που θα χρησιμοποιηθεί για προώθηση θεμάτων γωγής υγείας μεσογειακής διατροφής στην μαθητική κοινότητα (διαδικτυακά, έντυπα, στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση κ.λπ.)
4. Όλες οι υποψηφιότητες, που θα πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής, θα αναρτηθούν στο
site ΄΄ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ΄΄ της ηλεκτρονικής πλατφόρμας
www.i‐create.gr, διαδικτυακό τόπο της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης.
5. Η απονομή των διακρίσεων θα γίνει σε εκδήλωση‐ημερίδα με θέμα τη Μεσογειακή Διατροφή, που θα πραγματοποιηθεί στο τέλος του σχολικού έτους 2010-2011 και θα περιλαμβάνει ομιλίες σχετικές με τη μεσογειακή διατροφή, τη γεύση,
τον πολιτισμό, την υγεία, αλλά και μαγειρέματα των συνταγών των παιδιών σε συνεργασία με επιλεγμένους σεφ‐γευσιγνώστες.
6. Οι αιτήσεις συμμετοχής των διαγωνιζομένων θα υποβάλλονται αποκλειστικά με τη συμπλήρωση ειδικής ηλεκτρονικής φόρμας συμμετοχής διαφορετική για την Πρωτοβάθμια και την Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, που θα διατίθεται μέσω της ιστοσελίδας που έχει επιλεγεί
για τον σκοπό αυτό.
Οι συμμετοχές θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά στο
microsite ΄΄ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΓΕΙΡΕΜΑΤΑ΄΄ της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Εκπαιδευτικής Τηλεόρασης www.icreate.gr , με βάση ειδικές τεχνικές προδιαγραφές που βρίσκονται αναρτημένες στο site.
7. Η δήλωση συμμετοχής στον διαγωνισμό συνιστά παραίτηση των διαγωνιζομένων από κάθε δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας. Οι συμμετέχοντες παρέχουν στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, με τη δήλωση συμμετοχής στον διαγωνισμό, την
αποκλειστική άδεια ραδιοφωνικής, τηλεοπτικής, μέσω Διαδικτύου, ως και πάσης φύσεως
και μορφής εκμετάλλευσης της συμμετοχών που θα διακριθούν, για απεριόριστο χρόνο.
9. H προθεσμία για την υποβολή των συμμετοχών είναι:
από 5 Απριλίου 2011 ως 5 Μαΐου 2011.
Πιστεύω ότι ο χρόνος για το διαγωνισμό είναι αρκετός και είναι πολύ κατάλληλος. Μπορείτε να συζητήσετε όλες τις ιδέες, να βρείτε τους τρόπους και την μεθοδολογία με την οποία θα γίνουν όλα αυτά, θα βάλετε τις ιδέες και βασικά την έμπνευση, και θα αφήσετε τους μαθητές-τριες να δράσουν τις ημέρες των διακοπών του Πάσχα. Γυρίζοντας θα είστε έτοιμοι-ες να δηλώσετε συμμετοχή και να προχωρήσετε στην υλοποίηση και ολοκλήρωση του διαγωνισμού.
10. Ο διαγωνισμός θα πραγματοποιηθεί χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο
Στην ιστοσελίδα του διαγωνισμού μπορείτε να βρείτε πολλές πληροφορίες για την μεσογειακή διατροφή και όλα τα στοιχεία που σας είναι χρήσιμα για την υποβολή των έργων και των στοιχείων των μαθητών-τριών και του σχολείου.
Εύχομαι να προχωρήσετε στο διαγωνισμοί όσοι και όσες περισσότεροι-ες Καθηγητές και Καθηγήτριες Οικιακής Οικονομίας . Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να αποδείξουμε αυτό που εμείς ξέρουμε και στο Υπουργείο αλλά και στην εκπαιδευτική κοινότητα που θέλει, πολλές φορές, να μας αγνοεί, εμάς, το έργο και το μάθημά μας!!!!!Και θέλω να πιστεύω ότι θα είμαστε μέσα στα βραβεία!!!!!!!
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου