Παρασκευή, 7 Νοεμβρίου 2008 | By: Eva Krokidi

Μάθημα: αξίες και πρότυπα.

Σημερα κάναμε μάθημα με μια συνάδελφο. Το θέμα ήταν οι αξίες και τα πρότυπα, στη Β Γυμνασίου, στην σελίδα 20. Αρχικά να σας πω, ότι η συγκεκριμένη ενότητα έχει πολλά θέματα για να μπορέσει να "βγει" στην μια διδακτική ώρα που είναι ο σχεδιασμός της σύμφωνα με το βιβλίο του καθηγητή. Επομένως, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και μέχρι τρεις διδακτικές ώρες, αφού και τα θέματα της οργάνωσης αρχικά, αλλά και οι ανάγκες με την πυραμίδα αναγκών και το θέμα των αξιών και των προτύπων είναι ιδιαίτερα σημαντικά για να ξεπερασθούν εύκολα μέσα σε μια ώρα.
Θα ήθελα να σας μεταφέρω την μεθοδολογία που ακολουθήθηκε σήμερα σε αυτό το μάθημα, για να πάρετε ιδέες που μπορεί να σας φανούν χρήσιμες.
Ξεκινήσαμε ρωτώντας τα παιδιά να μας πουν τα όνειρα τους, και με ποιο τρόπο θα τα πραγματοποιήσουν κατά την γνώμη τους. Συνδέσαμε έτσι τις αξίες, ως μέσο αλλά και ως σκοπό για την επίτευξη των ονείρων τους, που θεωρήθηκε και ο στόχος τους, όπως αναφέρεται και στο βιβλίο του μαθητή.
Παροτρύναμε όλα τα παιδιά να μιλήσουν , και μια και στην τάξη ήταν γύρω στα 20, ήταν σχετικά εύκολο να αναφέρουν όλα τα όνειρα τους. Είναι πολύ σημαντικό, ειδικά για εκείνα τα παιδιά που για διάφορους λόγους δεν είναι εύκολο ούτε να ακούσεις την φωνή τους. Αντίθετα εδώ, μίλησαν και μάλιστα ανέβασαν την αυτοεκτίμησή τους, περιγράφοντας το όνειρο που έχουν στην ζωή τους. Φυσικά, τα όνειρα των παιδιών είχαν να κάνουν με το επάγγελμα που θέλουν να ακολουθήσουν, οπότε και εμείς το συνδέσαμε με τις αξίες του επαγγελματία αυτού, ή και του του συγκεκριμένου επαγγέλματος. Π.χ. ρωτήσαμε ποιες πρέπει να είναι οι αξίες ενός δασκάλου.
Στην συνέχεια χωρίσαμε τα παιδιά σε μικρές ομάδες, όπως κάθονταν στα θρανία τους, και τους δώσαμε περιοδικά ποικίλης ύλης. Τους ζητήσαμε να τα ξεφυλλίσουν και να διακρίνουν άτομα που μπορεί να είναι πρότυπα για τους ίδιους ή και για άλλους. Έπρεπε στην συνέχεια να περιγράψουν τα χαρακτηριστικά (και τις αξίες) που έχουν αυτά τα άτομα ώστε να αποτελούν πρότυπα.
Η συζήτηση που ακολούθησε τις απόψεις των παιδιών οδήγησε και σε σκέψεις όπως το γεγονός ότι πρέπει να κρίνουν αυτά που τους δίνονται ως πρότυπα, και ότι συγγενικά ή γονεικά πρότυπα δρουν επίσης ισχυρά.
Σημαντικό ήταν το γεγονός οτι έγινε κριτική και μάλιστα αυστηρή σε θέματα που επεξεργάζονται τηλεοπτικές εκπομπές, που ασχολούνται με τις ζωές των άλλων, και αν είναι χρήσιμο ή όχι. Με την δική μας καθοδήγηση αλλά και τα όρια, χρονικά και όχι μόνο, που τέθηκαν, το μάθημα κύλησε υπέροχα και οι μαθητές αξιοποίησαν τις έννοιες αξίες-πρότυπα για την δική τους χρήση.
Στόχος μεταξύ των άλλων ήταν η επίγνωση της προωθησης προτύπων απο τα ΜΜΕ, η επιβολή κριτικής σε αυτά, και η προσπάθεια προσωπικής αναζήτησης στόχων αλλά και προτύπων και αξιών απο τους μαθητές.

Υ.Γ. Αν θεωρείτε ότι η περιγραφή αυτού του μαθήματος και της μεθοδολογίας του είναι χρήσιμη, πειτε το για να συνεχισθεί.
Ευχαριστώ.