Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2009 | By: Eva Krokidi

Πρώτες συμβουλές και χρήσιμες οδηγίες.

Θα ήθελα να σας δώσω μερικές συμβουλές, τις πρώτες για την νέα σχολική χρονιά, πριν φυσικά συναντηθούμε από κοντά στις Παιδαγωγικές συναντήσεις που θα πραγματοποιηθούν και θα σας ανακοινώνονται και από εδώ.
1. Προγραμματισμός.
Είναι μέσα στους κανονισμούς πια των σχολικών μονάδων να σας ζητούν τον προγραμματισμό σας για την σχολική χρονιά. Αυτό είναι πολύ βοηθητικό για πολλούς λόγους που θα σας τους αναλύσω πιο κάτω. Εκείνο που πρέπει να κάνετε είναι να μετρήσετε τις εβδομάδες που θα είναι διδακτικές. Αυτές είναι περίπου 27 για την Α΄ τάξη και 54 για την Β΄, όπως τουλάχιστον υπολογίζεται από το ΥΠΕΠΘ και αναφέρεται στα σχολικά εγχειρίδια. Φυσικά, μπορεί να λείψουν αρκετά μαθήματα, ειδικά στο μονόωρο μάθημα της Α. Επόμενο βήμα είναι να αποφασίσετε την σειρά των κεφαλαίων. Για τις νεοδιόριστες και τους νεοδιόριστους καθηγήτριες και καθηγητές, αυτό μπορεί να είναι ένα ζήτημα. Η συμβουλή μου είναι να ξεκινήσετε στην Α με το πρώτο κεφάλαιο εκείνο της οικογένειας, αφού είναι το καλύτερο για να βοηθήσετε τους νέους μαθητές του Γυμνασίου να προσαρμοστούν στις ανάγκες του σχολείου τους, ειδικά ύστερα από το χάσμα που πολλές φορές συναντούν στο ύφος και στο επίπεδο των δύο σχολείων, του δημοτικού που μόλις τελείωσαν και του γυμνασίου που τώρα αρχίζουν. Τα επόμενα κεφάλαια μπορούν να συνεχίσουν ανάλογα τις ανάγκες που θα παρατηρήσετε ότι έχει η σχολική κοινότητα στην οποία εργάζεσθε.
Για τους πεπειραμένους, αλλά και εκείνους που έχουν διδάξει ξανά στο σχολείο που υπηρετούν, η απόφαση της σειράς των κεφαλαίων μπορεί να είναι ευκολότερη αφού ήδη θα έχουν διαγνώσει τις ανάγκες του σχολείου και τους ειδικούς εκπαιδευτικούς στόχους που πρέπει να θέσουν για τους μαθητές και τις μαθήτριες του συγκεκριμένου σχολείου, μέσα από την διδασκαλία του μαθήματος της Οικιακής Οικονομίας.
2. Μοίρασμα ωρών και ενοτήτων.
Εκείνο που πρέπει να ακολουθήσει είναι το μοίρασμα των ωρών με τα κεφάλαια και τις ενότητες, ακολουθώντας τις οδηγίες του βιβλίου για τις ώρες που πρέπει να διδαχθεί κάθε ενότητα. Φυσικά αυτό είναι μόνο ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟ. Σε καμιά περίπτωση δεν θα το τηρήσετε, αν στην πορεία χρειασθεί να μείνετε παραπάνω σε κάποια από τις ενότητες, προκειμένου να επιτύχετε τους διδακτικούς σας στόχους.
3. Ημερολόγιο.
Εκτός από το προγραμματισμό που θα παραδώσετε στο σχολείο, και που ελπίζω να έγινε κατανοητό πως πρέπει να υλοποιηθεί, θα ήθελα να σας δώσω μια συμβουλή που την θεωρώ πολλή χρήσιμη. Εφοδιαστείτε με ένα σχολικό ημερολόγιο που να έχει χώρο για σημειώσεις. (υπάρχουν πολλά και μάλιστα και ειδικά για καθηγητές). Εκεί σημειώνετε κάθε διδακτική ώρα που εργάζεσθε, το μάθημα που κάνατε και μερικά σχόλια σχετικά με αυτό. Αν π.χ. σας έφτασε η διδακτική ώρα, ή αν τα παιδιά δυσκολεύτηκαν κάπου, αν καλύφθηκαν οι στόχοι που βάλατε, αν ικανοποιήθηκαν οι διδακτικές σας ανάγκες και οτιδήποτε άλλο θα σας βοηθήσει την επόμενη χρονιά όταν θα ξαναδιδάξετε την ίδια ενότητα. Έτσι, την επόμενη σχολικά χρονιά θα έχετε μια πλήρη καταγραφή και εικόνα που θα σας βοηθήσει στο διδακτικό σας έργο με πιθανή αναδιοργάνωση ή απλά με ενίσχυση των μεθόδων που ακολουθήσατε. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείτε ένα διδακτικό αρχείο που θα λειτουργήσει προς όφελος σας σε όλη σας την διδακτική καριέρα. Μπορείτε να κάνετε την αυτοαξιολόγησή σας για να προχωρήσετε έπειτα στις παρεμβατικές σας ενέργειες. Παράλληλα θα μπορείτε να θέσετε ερωτήματα εκεί που πρέπει, (π.χ. στην Σχολική Σύμβουλο) προκειμένου να αξιοποιήσετε με τον καλύτερο τρόπο τις δυνατότητες αλλά και τις ικανότητες σας και να δώσετε τον καλύτερο εαυτό σας στο μάθημα. Φυσικά, το ημερολόγιο αυτό είναι προσωπικό και σε καμιά περίπτωση δεν θα το δει χωρίς την θέλησή σας κάποιος άλλος.
4. Στόχοι.
Είναι ΠΟΛΥ σημαντικό να θέτετε στόχους σε κάθε μάθημα. Οι στόχοι αυτοί πρέπει να είναι πολύ μικροί αρχικά, ώστε να τους επιτύχετε και να πάρετε την ανατροφοδότηση που έχετε ανάγκη. Φυσικά, μπορείτε να θέτετε και μεγαλύτερους αλλά θα πρέπει πάντα να έχετε υπόψη σας την πιθανότητα να μην επιτευχθούν, αφού στο διδακτικό έργο παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες εκτός από την δική σας διδασκαλία. Οπότε θα πρέπει να είστε πάντα έτοιμοι-ες να επαναπροσδιορίσετε τους διδακτικούς επιμέρους στόχους, οι οποίοι μπορεί να συμφωνούν με εκείνους που είναι γραμμένοι στο βιβλίο μαθητή και καθηγητή, αλλά μπορεί και να είναι αποκλειστικά δικοί σας, βασισμένοι στις ειδικές ανάγκες του σχολείου σας.

Αυτά για την ώρα και για το πρώτο ξεκίνημα.
Αν υπάρχει κάποια απορία, ευχαρίστως να την απαντήσω.