ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
ΤΙΤΛΟΣ : Υ∆ΡΟΣΦΑΙΡΑ
ΤΙΤΛΟΣ : Υ∆ΡΟΣΦΑΙΡΑ
-
ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ : Γεωγραφία
-
ΤΑΞΕΙΣ ΣΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΕΤΑΙ: Α' Γυμνασίου
-
ΣΥΜΒΑΤΟΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Στο Αναλυτικό Πρόγραμμα
Σπουδών Γεωγραφίας Α' Γυμνασίου προβλέπεται η διδασκαλία «ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΗ ΦΥΣΗ» και τα μεγαλύτερα ποτάμια της γης».
Στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Α Γυμνασίου για το ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ προβλέπεται η διδασκαλία της υδρόσφαιρας ως ενότητας με 6 διδακτικές ώρες.
-
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ∆Ι∆ΑΣΚΑΛΙΑΣ ΚΑΙ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΗ ΥΛΙΚΟΤΕΧΝΙΚΗ
ΥΠΟ∆ΟΜΗ: Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα
παραλαμβάνει ένα ΦΕ. Στην τάξη υπάρχει εγκατεστημένος υπολογιστής με το λογισμικό
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Α & Β Γυμνασίου και σύνδεση στο διαδίκτυο.
-
∆Ι∆ΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Α) ως προς το γνωστικό αντικείμενο
Να περιγράφουν πως δημιουργείται η βροχή ως φυσική διαδικασία του υδρολογικού κύκλου
Να αντιληφθούν οι μαθητές ότι δεν βρέχει το ίδιο σε όλες τις περιοχές της γης και να μπορούν να περιγράψουν τη διαφορετική κατανομή των βροχών στη γη.
Να μελετούν χάρτες βροχοπτώσεων και κλιματογράμματα, και να συσχετίζουν το κλίμα με τις βροχοπτώσεις.
Να περιγράφουν πως δημιουργείται ένα ποτάμι
Να διακρίνουν τα μέρη ενός ποταμού
Να ταξινομούν τους ποταμούς της γης
Να πλοηγούνται κατά μήκος των μεγάλων ποταμών της γης, παρατηρώντας το σχήμα τους, τη θέση των πηγών τους, την ύπαρξη παραποτάμων και δασών.
Να αναγνωρίζουν στον παγκόσμιο χάρτη τα μεγαλύτερα ποτάμια της γης
Να συνδέσουν τα ποτάμια με την ανάπτυξη πολιτισμού
Να καταγράψουν το ρόλο που παίζουν τα ποτάμια στη ζωή του ανθρώπου
Να επιχειρηματολογούν υπέρ ή κατά της δημιουργίας φραγμάτων στα ποτάμια
Β) ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
Οι μαθητές να συνεργάζονται και να εκφράζουν την άποψή τους Να συνδέουν το μάθημα της Γεωγραφίας με την πραγματική ζωή
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
Να συνδέουν το μάθημα της Γεωγραφίας με άλλα θεματικά πεδία (ιστορία, μουσική,
τέχνες...)
Να αντιληφθούν ότι δεν υπάρχει μόνο μια σωστή απάντηση και ότι πολλές φορές το ̈σωστό ̈ δεν είναι απόλυτο και καθολικό.
6. ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ∆ΙΑΡΚΕΙΑ: 6 διδακτικές ώρες.
7. ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Η «Υ∆ΡΟΣΦΑΙΡΑ» έχει ενδιαφέρον διδακτικό γιατί οι μαθητές:
Θεωρούν ότι βρέχει τους χειμερινούς μήνες
∆εν αντιλαμβάνονται ότι δεν βρέχει το ίδιο σε όλες τις περιοχές της γης Πιστεύουν ότι κοντά στον ισημερινό, λόγω υψηλών θερμοκρασιών δεν έχουμε μεγάλο ύψος βροχής
Οι μαθητές των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου δυσκολεύονται να κατανοήσουν πως δημιουργούνται τα ποτάμια και πως σχετίζονται με τις οροσειρές
∆εν έχουν συσχετίσει την ύπαρξη πολιτισμών με τους ποταμούς
∆εν μπορούν εύκολα να υπερασπιστούν τη γνώμη τους με επιχειρήματα
Το μάθημα γίνεται ανακαλυπτικά με καθοδηγούμενη διερεύνηση. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των 4 και συνεργάζονται για να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας τους.
Συμπληρώνουν ο καθένας το φύλλο εργασίας του, μετά όμως από συζήτηση στην ομάδα. Οι απαντήσεις παρουσιάζονται στην ολομέλεια για να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις.
8. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Έχουν ήδη διδαχθεί τον κύκλο του νερού, το κλίμα και τις κλιματικές ζώνες και τους ανέμους.
9. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
∆ραστηριότητα 1η: Ύψος βροχής
Με τη βοήθεια του λογισμικού Α & Β ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ οι μαθητές μπορούν να παρατηρήσουν πως δημιουργούνται οι βροχές, ποια η σχέση τους με την ύπαρξη οροσειρών και ποιο είναι το ύψος των βροχοπτώσεων στην Ελλάδα.
Συγκρίνουν κλιματογράμματα και τα συσχετίζουν με τύπους κλίματος
Θα συσχετίσουν τις βροχές και τις θερμοκρασίες για το μεσογειακό κλίμα.
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
Να αντιληφθούν ότι δεν υπάρχει μόνο μια σωστή απάντηση και ότι πολλές φορές το ̈σωστό ̈ δεν είναι απόλυτο και καθολικό.
6. ΕΚΤΙΜΩΜΕΝΗ ∆ΙΑΡΚΕΙΑ: 6 διδακτικές ώρες.
7. ∆Ι∆ΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Η «Υ∆ΡΟΣΦΑΙΡΑ» έχει ενδιαφέρον διδακτικό γιατί οι μαθητές:
Θεωρούν ότι βρέχει τους χειμερινούς μήνες
∆εν αντιλαμβάνονται ότι δεν βρέχει το ίδιο σε όλες τις περιοχές της γης Πιστεύουν ότι κοντά στον ισημερινό, λόγω υψηλών θερμοκρασιών δεν έχουμε μεγάλο ύψος βροχής
Οι μαθητές των πρώτων τάξεων του Γυμνασίου δυσκολεύονται να κατανοήσουν πως δημιουργούνται τα ποτάμια και πως σχετίζονται με τις οροσειρές
∆εν έχουν συσχετίσει την ύπαρξη πολιτισμών με τους ποταμούς
∆εν μπορούν εύκολα να υπερασπιστούν τη γνώμη τους με επιχειρήματα
Το μάθημα γίνεται ανακαλυπτικά με καθοδηγούμενη διερεύνηση. Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των 4 και συνεργάζονται για να συμπληρώσουν τα φύλλα εργασίας τους.
Συμπληρώνουν ο καθένας το φύλλο εργασίας του, μετά όμως από συζήτηση στην ομάδα. Οι απαντήσεις παρουσιάζονται στην ολομέλεια για να γίνουν οι απαιτούμενες διορθώσεις.
8. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ
Έχουν ήδη διδαχθεί τον κύκλο του νερού, το κλίμα και τις κλιματικές ζώνες και τους ανέμους.
9. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
∆ραστηριότητα 1η: Ύψος βροχής
Με τη βοήθεια του λογισμικού Α & Β ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ οι μαθητές μπορούν να παρατηρήσουν πως δημιουργούνται οι βροχές, ποια η σχέση τους με την ύπαρξη οροσειρών και ποιο είναι το ύψος των βροχοπτώσεων στην Ελλάδα.
Συγκρίνουν κλιματογράμματα και τα συσχετίζουν με τύπους κλίματος
Θα συσχετίσουν τις βροχές και τις θερμοκρασίες για το μεσογειακό κλίμα.
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
Από παγκόσμιο χάρτη βροχοπτώσεων μπορούν να παρατηρήσουν ότι
δεν συμβαίνει το ίδιο για άλλους τύπους κλίματος.
∆ραστηριότητα 2η: Τα μεγαλύτερα ποτάμια του κόσμου
Με τη βοήθεια video ταξιδεύουμε παρατηρώντας τα μεγαλύτερα ποτάμια του κόσμου. http://www.greektube.org/content/view/66762/2/
Ορίζουμε το ποτάμι και καταγράφουμε τα μέρη του.
Ταξινομούμε τα ποτάμια ανάλογα με το μήκος τους, τη λεκάνη
απορροής τους και την παροχή τους.
Παρατηρούμε το Νείλο και τον Αμαζόνιο στο GoogleEarth.
Αναζητούμε σε παγκόσμιο γεωφυσικό χάρτη τα μεγαλύτερα ποτάμια της
γης και τα καταγράφουμε ανά ήπειρο και παίζουμε το παιχνίδια με τα
ποτάμια για εμπέδωση. http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=52 ∆ραστηριότητα 3η: Ο ρόλος των ποταμών στη ζωή του ανθρώπου
Α) Τα ποτάμια στο τραγούδι
Ακούμε το τραγούδι http://www.youtube.com/watch?v=xA1arWEGn_0 το ποτάμι των stavento
Καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά του ποταμού που αναφέρονται στο τραγούδι.
Ποιο είναι το ποιο γνωστό μουσικό κομμάτι που εξυμνεί ένα γνωστό ποτάμι της Ευρώπης; http://www.youtube.com/watch?v=iFBiYvNZnLI
Συζητάμε πως νοιώσαμε και τι συναισθήματα μας δημιουργήθηκαν ακούγοντας το «Ο γαλάζιος ∆ούναβης»του Johann Strauss και «Τα κύματα του ∆ουνάβεως» του Josef Ivanovich
Β) Τα ποτάμια στη Ιστορία
∆ιαβάζουμε το κείμενο που δίνεται και συζητάμε για το ρόλο που
έπαιξαν τα ποτάμια στη ζωή του ανθρώπου στο ιστορικό παρελθόν
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ: Αναζητούμε πληροφορίες από τη μυθολογία για τους
ποταμούς και από την ιστορία για πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν
σε παραποτάμιες περιοχές.
Γ) O ρόλος των ποταμών στη ζωή του ανθρώπου Μελέτη περίπτωσης : Ο ποταμός Αχελώος
Βλέπουμε το video http://www.youtube.com/watch?v=s4lrcEJUZMU
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
∆ραστηριότητα 2η: Τα μεγαλύτερα ποτάμια του κόσμου
Με τη βοήθεια video ταξιδεύουμε παρατηρώντας τα μεγαλύτερα ποτάμια του κόσμου. http://www.greektube.org/content/view/66762/2/
Ορίζουμε το ποτάμι και καταγράφουμε τα μέρη του.
Ταξινομούμε τα ποτάμια ανάλογα με το μήκος τους, τη λεκάνη
απορροής τους και την παροχή τους.
Παρατηρούμε το Νείλο και τον Αμαζόνιο στο GoogleEarth.
Αναζητούμε σε παγκόσμιο γεωφυσικό χάρτη τα μεγαλύτερα ποτάμια της
γης και τα καταγράφουμε ανά ήπειρο και παίζουμε το παιχνίδια με τα
ποτάμια για εμπέδωση. http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=171&Itemid=52 ∆ραστηριότητα 3η: Ο ρόλος των ποταμών στη ζωή του ανθρώπου
Α) Τα ποτάμια στο τραγούδι
Ακούμε το τραγούδι http://www.youtube.com/watch?v=xA1arWEGn_0 το ποτάμι των stavento
Καταγράφουμε τα χαρακτηριστικά του ποταμού που αναφέρονται στο τραγούδι.
Ποιο είναι το ποιο γνωστό μουσικό κομμάτι που εξυμνεί ένα γνωστό ποτάμι της Ευρώπης; http://www.youtube.com/watch?v=iFBiYvNZnLI
Συζητάμε πως νοιώσαμε και τι συναισθήματα μας δημιουργήθηκαν ακούγοντας το «Ο γαλάζιος ∆ούναβης»του Johann Strauss και «Τα κύματα του ∆ουνάβεως» του Josef Ivanovich
Β) Τα ποτάμια στη Ιστορία
∆ιαβάζουμε το κείμενο που δίνεται και συζητάμε για το ρόλο που
έπαιξαν τα ποτάμια στη ζωή του ανθρώπου στο ιστορικό παρελθόν
ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ: Αναζητούμε πληροφορίες από τη μυθολογία για τους
ποταμούς και από την ιστορία για πολιτισμούς που αναπτύχθηκαν
σε παραποτάμιες περιοχές.
Γ) O ρόλος των ποταμών στη ζωή του ανθρώπου Μελέτη περίπτωσης : Ο ποταμός Αχελώος
Βλέπουμε το video http://www.youtube.com/watch?v=s4lrcEJUZMU
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
Στο λογισμικό ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ Α & Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ επιλέγω ΑΝΘΡΩΠΙΝΕΣ ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ / ΤΟ ΓΛΥΚΟ ΝΕΡΟ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ
Καταγράφουμε το ρόλο που παίζει ο ποταμός στη ζωή του ανθρώπου σήμερα.
∆) ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Συλλέγουμε φωτογραφίες από ονομαστά ποτάμια και φτιάχνουμε ένα παγκόσμιο φωτογραφικό χάρτη.
∆ραστηριότητα 4η: Τα υπέρ και τα κατά των φραγμάτων ∆ιαβάζουμε το κείμενο και καταγράφουμε τα υπέρ και τα κατά των φραγμάτων. Χωριζόμαστε σε δυο ομάδες και παίζουμε παιχνίδι ρόλων υπερασπιζόμενοι με επιχειρήματα τους ρόλους μας.
10 μαθητές παίρνουν ρόλους:
∆ήμαρχος, ∆ιευθυντής της ∆ΕΗ, αγρότης, βιολόγος, τουρίστας, αρχαιολόγος, σεισμολόγος, εκπρόσωπος των κατοίκων στα κατάντι του φράγματος, εκπρόσωπος οικολογικής οργάνωσης, δασάρχης
Ένας μαθητής αναλαμβάνει να συντονίσει τη συζήτηση ως δημοσιογράφος και οι υπόλοιποι είναι κάτοικοι της περιοχής που θα αποφασίσουν για το αν θα πρέπει να γίνει ή όχι το φράγμα στην περιοχή τους.
∆ραστηριότητα 5η: Ανακεφαλαίωση
Η ανακεφαλαίωση μπορεί να γίνει με παιχνιώδη τρόπο. Με σταυρόλεξα, κουϊζ και παιχνίδια γνώσεων.
ΕΡΓΑΣΙΑ για το σπίτι
Κάθε τετράδα μαθητών διαλέγει ένα μεγάλο ποτάμι (Νείλος, Αμαζόνιος, Μισσισιπής, Βόλγας, Γάγγης, Γιαν τσε Γιάνκ, Μεκόνγκ, Λένας, Νίγηρας, Κόγκο, ...) και κάνει μια εργασία με θέμα «Να σας γνωρίσω τον....... (όνομα του ποταμού)» όπου αναφέρει:
• Τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του ποταμού (από πού πηγάζει, που χύνεται, ποιες χώρες διαρρέει, δάση που διαρρέει, έχει δέλτα; είναι πλωτός;....)
• Πως το ποτάμι επηρέασε τη ζωή των κατοίκων της περιοχής του (μεγάλες πόλεις κοντά στο ποτάμι, φράγματα και υδροηλεκτρικά εργοστάσια, ιχθυοκαλλιέργειες, ....)
• Ιστορίες, μύθους και παραδόσεις γύρω από το ποτάμι
Την εργασία παρουσιάζουν μέσα στη τάξη και οι 4 μαθητές όπως αυτοί επιλέξουν
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
∆) ∆ΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Συλλέγουμε φωτογραφίες από ονομαστά ποτάμια και φτιάχνουμε ένα παγκόσμιο φωτογραφικό χάρτη.
∆ραστηριότητα 4η: Τα υπέρ και τα κατά των φραγμάτων ∆ιαβάζουμε το κείμενο και καταγράφουμε τα υπέρ και τα κατά των φραγμάτων. Χωριζόμαστε σε δυο ομάδες και παίζουμε παιχνίδι ρόλων υπερασπιζόμενοι με επιχειρήματα τους ρόλους μας.
10 μαθητές παίρνουν ρόλους:
∆ήμαρχος, ∆ιευθυντής της ∆ΕΗ, αγρότης, βιολόγος, τουρίστας, αρχαιολόγος, σεισμολόγος, εκπρόσωπος των κατοίκων στα κατάντι του φράγματος, εκπρόσωπος οικολογικής οργάνωσης, δασάρχης
Ένας μαθητής αναλαμβάνει να συντονίσει τη συζήτηση ως δημοσιογράφος και οι υπόλοιποι είναι κάτοικοι της περιοχής που θα αποφασίσουν για το αν θα πρέπει να γίνει ή όχι το φράγμα στην περιοχή τους.
∆ραστηριότητα 5η: Ανακεφαλαίωση
Η ανακεφαλαίωση μπορεί να γίνει με παιχνιώδη τρόπο. Με σταυρόλεξα, κουϊζ και παιχνίδια γνώσεων.
ΕΡΓΑΣΙΑ για το σπίτι
Κάθε τετράδα μαθητών διαλέγει ένα μεγάλο ποτάμι (Νείλος, Αμαζόνιος, Μισσισιπής, Βόλγας, Γάγγης, Γιαν τσε Γιάνκ, Μεκόνγκ, Λένας, Νίγηρας, Κόγκο, ...) και κάνει μια εργασία με θέμα «Να σας γνωρίσω τον....... (όνομα του ποταμού)» όπου αναφέρει:
• Τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά του ποταμού (από πού πηγάζει, που χύνεται, ποιες χώρες διαρρέει, δάση που διαρρέει, έχει δέλτα; είναι πλωτός;....)
• Πως το ποτάμι επηρέασε τη ζωή των κατοίκων της περιοχής του (μεγάλες πόλεις κοντά στο ποτάμι, φράγματα και υδροηλεκτρικά εργοστάσια, ιχθυοκαλλιέργειες, ....)
• Ιστορίες, μύθους και παραδόσεις γύρω από το ποτάμι
Την εργασία παρουσιάζουν μέσα στη τάξη και οι 4 μαθητές όπως αυτοί επιλέξουν
Παπαϊωάννου Ιωάννα
Γεωλόγος – ΜSc στις Περιβαλλοντικές Επιστήμες
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου