Καλή σχολική χρονιά αφού πια και ουσιαστικά μπήκαμε στη διδασκαλία.
Θα ήθελα να σας μεταφέρω μερικές σκέψεις-συμβουλές για τον τρόπο που πρέπει να εργαστούμε φέτος, και ειδικά μετά το θέμα με την διανομή των βιβλίων μας. Τα οποία, όπως ήδη έχουμε πει, θα πρέπει να διανεμηθούν με τον τρόπο που έχει εξηγηθεί με αποτέλεσμα τα πρωτάκια να διαθέτουν δύο βιβλία Οικ.Οικ., τουλάχιστον στα σχολεία που τους δόθηκαν και τα δύο από την αρχή της χρονιάς.
Ξεκινάμε λοιπόν, και φέτος, στην Α τάξη με την διδασκαλία του κεφαλαίου της οικογένειας αφού όπως έχουμε ξαναπεί είναι το πιο ενδεδειγμένο κεφάλαιο όχι μόνο για το μάθημα μας αλλά και για την καλύτερη προσαρμογή των μαθητών-τριων της Α τάξης στα νέα δεδομένα, δύσκολα για αυτά, στο Γυμνάσιο.
Στη συνέχεια μπορούμε να διδάξουμε την διατροφή, στην οποία φέτος μας δίνεται και επίσημα η δυνατότητα να την "ενισχύσουμε' γνωστικά και με ενότητες-μέρη από την ύλη της Β Γυμνασίου. Θα μπορούσαν έτσι να διδαχθούν οι ομάδες τροφίμων ενισχυμένες ή έστω ενημερωμένες με τα θρεπτικά στοιχεία από το βιβλίο της Β. (σ αυτή την περίπτωση ίσως πρέπει να δοθούν τότε τα βιβλία οικ.οικ. της Β αλλά και πάλι αυτό μπορεί να γίνει με κάποιες φωτοτυπίες).
Φυσικά, πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στον τρόπο που διδάσκονται τα θρεπτικά στοιχεία για να μην υπάρξει επιβάρυνση από γνωστικές λεπτομέρειες που σίγουρα δεν θα είναι απορροφήσιμες από τους μαθητές μας. Επομένως η διδασκαλία των ομάδων τροφίμων μπορεί να διαρκέσει χρονικά αρκετά.
Στη συνέχεια μπορεί να διδαχθεί η αγωγή υγείας,και αυτή εμπλουτισμένη από το υλικό που υπάρχει στην Αγωγή Υγείας στο βιβλίο της Β τάξης και να συνεχίσουμε με τα οικονομικά.
Στην Β τάξη μπορούμε να ξεκινήσουμε συνεχίζοντας με τα οικονομικά, αν έγιναν στην Α τάξη, αλλά ίσως να ξεκινήσουμε με την οργάνωση που θα μπορούσε να διδαχθεί σε συνδυασμό με τα οικονομικά ίσως (που όμως θα ήταν πολύ χρήσιμο και σίγουρα πιο ευεργετικό) με μορφή πρότζεκτ, ή απλά δίνοντας την μορφή ενός κεντρικού θέματος όπως το είχαμε κάποτε συζητήσει εξαντλητικά στην ηλεκτρονική μας τάξη. πχ. η οργάνωση μιας γιορτής ή άλλων σχετικών θεμάτων που θα χωρίζονταν και θα δίνονταν ως θεματικές σε ομάδες μαθητών και μέσα από αυτές τις δραστηριότητες που θα καθοδηγούνταν από σχετικά φύλα εργασίας θα υλοποιήσουμε την διδασκαλία και των δύο κεφαλαίων με τον καλύτερα βιωματικό τρόπο.
Θα ήταν ίσως χρήσιμο να δοθεί ένας γενικός σκοπός στην οικ. οικ. για αυτή τη σχολική χρονιά. Ο σκοπός αυτός θα αποφασιστεί ίσως και από κοινού σε συζήτηση με τους μαθητές, αλλά σίγουρα θα αποτελεί την στέγη όλων όσων θα διδαχθούν. Έτσι όλο το μάθημα θα περνάει μέσα από αυτό το διδακτικό πρίσμα δίνοντας με αυτό τον τρόπο στους μαθητές την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν την αξία του μαθήματος για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους. πχ. Μπορεί να μπεί ως σκοπός η εξοικονόμηση πόρων ( ανθρώπινων και υλικών) , αλλά ίσως και η σύνδεση με τις παραδοσιακές ελληνικές αρχές με τα σημερινά πρότυπα και τρόπους ζωής.
Η διδασκαλία στην Β τάξη θα πρέπει σίγουρα να εμπεριέχει το κεφάλαιο των οικονομικών το οποίο θα αναπτυχθεί όσο γίνεται περισσότερο και πάντα με βιωματικό τρόπο. Θα πρέπει πάντα να υπάρχουν προβλήματα-θέματα που θα αφορούν στην καθημερινή ζωή ώστε να δίνονται οι κατάλληλες λύσεις από τους ίδιους τους μαθητές που θα αποκτούν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση αυξάνοντας έτσι και την θετική τους στάση στην ζωή μέσα στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουν στις οικογένειες τους και στο κοινωνικό περιβάλλον γενικά.
Μετά τα οικονομικά σειρά έχει το περιβάλλον που είναι επίσης πολύ σημαντικό και θα μπορούσε να διδαχθεί σε λίγες διδακτικές ώρες αν δεν υπάρχει περισσότερος χρόνος.
Γενικά, υπάρχει η δυνατότητα να αναμείξουμε το υλικό των δύο τάξεων, ειδικά στην Α τάξη αφού μας δίνεται πια και η επίσημη άνεση λόγω των αλλαγών στα βιβλία μας.
Τέλος, θα ήθελα για άλλη μια φορά να επισημάνω την ανάγκη στοχοθεσίας. Θα πρέπει πάντα να έχουν τεθεί σύντομοι και μικροί στόχοι σε ότι και αν επιχειρείτε στην διδασκαλία σας. Όποια και αν είναι η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί ο στόχος είναι το βασικότερο όλων. Είναι σκόπιμη πάντα η στοχοθεσία με τα ρήματα όπως τα έχουμε αναπτύξει πολλές φορές κάνοντας στην συνέχεια το μέρος της αξιολόγησης των μαθητών πολύ πιο εύκολο.
υγ. Δυστυχώς οι οικονομικές συνθήκες απαγορεύουν τις μετακινήσεις μου παρότι θα ήθελα πάρα πολύ να συναντηθούμε δια ζώσης. Θα γίνουν παρόλα αυτά μεγάλες προσπάθειες ώστε να συναντηθούμε με όσους περισσότερους γίνεται. Επίσης θα εξεταστεί και πάλι η δυνατότητα για συνάντηση με ηλεκτρονικό τρόπο όπως είχαμε την ευκαιρία με την ηλεκτρονική τάξη.
Θα ήθελα να σας μεταφέρω μερικές σκέψεις-συμβουλές για τον τρόπο που πρέπει να εργαστούμε φέτος, και ειδικά μετά το θέμα με την διανομή των βιβλίων μας. Τα οποία, όπως ήδη έχουμε πει, θα πρέπει να διανεμηθούν με τον τρόπο που έχει εξηγηθεί με αποτέλεσμα τα πρωτάκια να διαθέτουν δύο βιβλία Οικ.Οικ., τουλάχιστον στα σχολεία που τους δόθηκαν και τα δύο από την αρχή της χρονιάς.
Ξεκινάμε λοιπόν, και φέτος, στην Α τάξη με την διδασκαλία του κεφαλαίου της οικογένειας αφού όπως έχουμε ξαναπεί είναι το πιο ενδεδειγμένο κεφάλαιο όχι μόνο για το μάθημα μας αλλά και για την καλύτερη προσαρμογή των μαθητών-τριων της Α τάξης στα νέα δεδομένα, δύσκολα για αυτά, στο Γυμνάσιο.
Στη συνέχεια μπορούμε να διδάξουμε την διατροφή, στην οποία φέτος μας δίνεται και επίσημα η δυνατότητα να την "ενισχύσουμε' γνωστικά και με ενότητες-μέρη από την ύλη της Β Γυμνασίου. Θα μπορούσαν έτσι να διδαχθούν οι ομάδες τροφίμων ενισχυμένες ή έστω ενημερωμένες με τα θρεπτικά στοιχεία από το βιβλίο της Β. (σ αυτή την περίπτωση ίσως πρέπει να δοθούν τότε τα βιβλία οικ.οικ. της Β αλλά και πάλι αυτό μπορεί να γίνει με κάποιες φωτοτυπίες).
Φυσικά, πρέπει να δοθεί μεγάλη προσοχή στον τρόπο που διδάσκονται τα θρεπτικά στοιχεία για να μην υπάρξει επιβάρυνση από γνωστικές λεπτομέρειες που σίγουρα δεν θα είναι απορροφήσιμες από τους μαθητές μας. Επομένως η διδασκαλία των ομάδων τροφίμων μπορεί να διαρκέσει χρονικά αρκετά.
Στη συνέχεια μπορεί να διδαχθεί η αγωγή υγείας,και αυτή εμπλουτισμένη από το υλικό που υπάρχει στην Αγωγή Υγείας στο βιβλίο της Β τάξης και να συνεχίσουμε με τα οικονομικά.
Στην Β τάξη μπορούμε να ξεκινήσουμε συνεχίζοντας με τα οικονομικά, αν έγιναν στην Α τάξη, αλλά ίσως να ξεκινήσουμε με την οργάνωση που θα μπορούσε να διδαχθεί σε συνδυασμό με τα οικονομικά ίσως (που όμως θα ήταν πολύ χρήσιμο και σίγουρα πιο ευεργετικό) με μορφή πρότζεκτ, ή απλά δίνοντας την μορφή ενός κεντρικού θέματος όπως το είχαμε κάποτε συζητήσει εξαντλητικά στην ηλεκτρονική μας τάξη. πχ. η οργάνωση μιας γιορτής ή άλλων σχετικών θεμάτων που θα χωρίζονταν και θα δίνονταν ως θεματικές σε ομάδες μαθητών και μέσα από αυτές τις δραστηριότητες που θα καθοδηγούνταν από σχετικά φύλα εργασίας θα υλοποιήσουμε την διδασκαλία και των δύο κεφαλαίων με τον καλύτερα βιωματικό τρόπο.
Θα ήταν ίσως χρήσιμο να δοθεί ένας γενικός σκοπός στην οικ. οικ. για αυτή τη σχολική χρονιά. Ο σκοπός αυτός θα αποφασιστεί ίσως και από κοινού σε συζήτηση με τους μαθητές, αλλά σίγουρα θα αποτελεί την στέγη όλων όσων θα διδαχθούν. Έτσι όλο το μάθημα θα περνάει μέσα από αυτό το διδακτικό πρίσμα δίνοντας με αυτό τον τρόπο στους μαθητές την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν την αξία του μαθήματος για την αναβάθμιση της ποιότητας της ζωής τους. πχ. Μπορεί να μπεί ως σκοπός η εξοικονόμηση πόρων ( ανθρώπινων και υλικών) , αλλά ίσως και η σύνδεση με τις παραδοσιακές ελληνικές αρχές με τα σημερινά πρότυπα και τρόπους ζωής.
Η διδασκαλία στην Β τάξη θα πρέπει σίγουρα να εμπεριέχει το κεφάλαιο των οικονομικών το οποίο θα αναπτυχθεί όσο γίνεται περισσότερο και πάντα με βιωματικό τρόπο. Θα πρέπει πάντα να υπάρχουν προβλήματα-θέματα που θα αφορούν στην καθημερινή ζωή ώστε να δίνονται οι κατάλληλες λύσεις από τους ίδιους τους μαθητές που θα αποκτούν μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση αυξάνοντας έτσι και την θετική τους στάση στην ζωή μέσα στις δύσκολες συνθήκες που βιώνουν στις οικογένειες τους και στο κοινωνικό περιβάλλον γενικά.
Μετά τα οικονομικά σειρά έχει το περιβάλλον που είναι επίσης πολύ σημαντικό και θα μπορούσε να διδαχθεί σε λίγες διδακτικές ώρες αν δεν υπάρχει περισσότερος χρόνος.
Γενικά, υπάρχει η δυνατότητα να αναμείξουμε το υλικό των δύο τάξεων, ειδικά στην Α τάξη αφού μας δίνεται πια και η επίσημη άνεση λόγω των αλλαγών στα βιβλία μας.
Τέλος, θα ήθελα για άλλη μια φορά να επισημάνω την ανάγκη στοχοθεσίας. Θα πρέπει πάντα να έχουν τεθεί σύντομοι και μικροί στόχοι σε ότι και αν επιχειρείτε στην διδασκαλία σας. Όποια και αν είναι η μεθοδολογία που θα ακολουθηθεί ο στόχος είναι το βασικότερο όλων. Είναι σκόπιμη πάντα η στοχοθεσία με τα ρήματα όπως τα έχουμε αναπτύξει πολλές φορές κάνοντας στην συνέχεια το μέρος της αξιολόγησης των μαθητών πολύ πιο εύκολο.
υγ. Δυστυχώς οι οικονομικές συνθήκες απαγορεύουν τις μετακινήσεις μου παρότι θα ήθελα πάρα πολύ να συναντηθούμε δια ζώσης. Θα γίνουν παρόλα αυτά μεγάλες προσπάθειες ώστε να συναντηθούμε με όσους περισσότερους γίνεται. Επίσης θα εξεταστεί και πάλι η δυνατότητα για συνάντηση με ηλεκτρονικό τρόπο όπως είχαμε την ευκαιρία με την ηλεκτρονική τάξη.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου