Κυριακή, 20 Οκτωβρίου 2013 | By: Eva Krokidi

Προταση -ιδέα διδασκαλίας από συνάδελφο!

Σας παραθέτω την δουλειά- ιδέα διδασκαλίας απο την συνάδελφο Καλομοίρα Σιμωτά του 18ου Γυμνασίου Πάτρας την οποία ευχαριστώ για την συμμετοχή της και την διάθεσή που είχε να μοιραστεί μαζί μας τη δουλειά της!




16 Οκτωβρίου :Παγκόσμια ημέρα Διατροφής
Στην πράξη ή αλλιώς στην τάξη…
Αφόρμηση μαθητών:
Γράφηκε στον πίνακα η ημερομηνία (16 Οκτωβρίου) και από κάτω «Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής» και ζητήθηκε από τους μαθητές να καταθέσουν την γνώμη τους για αυτήν την Ημέρα. Τι εκφράζει; Για ποιους λόγους την τιμούμε;
Ακούστηκαν πολλές απόψεις -Ότι θα πρέπει να τρώμε υγιεινά-Ότι σήμερα επιτρέπεται να τρώμε από όλα-μΗΌτι είμαστε τυχεροί που έχουμε να φάμε-Ότι υπάρχουν παιδιά που δεν έχουν φαγητό και γι αυτό πρήζονται οι κοιλίτσες τους- Ότι θα πρέπει να προσπαθήσουμε να μην υπάρχει πείνα στην Αφρική…. και άλλες πολλές γνώμες. Και τελικά αναρωτηθήκαμε για αυτήν την Παγκόσμια Ημέρα πως μπορούμε να την τιμήσουμε;; Να την γιορτάσουμε ή να την πενθήσουμε;
Καταλήξαμε ότι αυτό που οφείλουμε να κάνουμε για να τιμήσουμε αυτήν την ημέρα είναι να μάθουμε, να αποκτήσουμε γνώσεις, πληροφορίες σχετικά με την πείνα στην χώρα μας, τον κόσμο και τρόπους αντιμετώπισης αυτού του παγκόσμιου προβλήματος.
Α. Μαθαίνοντας τι είναι η πείνα
1η δραστηριότητα: Τι σημαίνει να πεινάς;
Ξεκινήσαμε μια συζήτηση σχετικά με το αίσθημα της πείνας, ακολουθώντας μια σειρά ερωτήσεων:
  • Ποιος έφαγε πρωινό σήμερα;
  • Θυμάστε τον εαυτό σας να πείνασε ποτέ πάρα πολύ, αλλά για κάποιο λόγο να πρέπει να περιμένετε για να φάτε; Πώς νιώσατε;
  • Πώς αισθάνεστε όταν δεν τρώτε πρωινό;
  • Πώς θα αισθανόσασταν εάν δεν τρώγατε ούτε πρωινό ούτε μεσημεριανό;
  • Εάν δε μπορούσατε να φάτε καθόλου ή δεν τρώγατε αρκετά και αισθανόσασταν συνέχεια σε καθημερινή βάση έτσι, πώς πιστεύετε πως θα ήταν η ζωή σας;
  • Ποιες είναι οι συνέπειες για τον ανθρώπινο οργανισμό όταν πεινάει συνέχεια; Τι δυσλειτουργίες προκαλούνται;
  • Πεθαίνουν οι άνθρωποι από την πείνα;
  • Πεθαίνουν στην Ελλάδα άνθρωποι από πείνα; Παγκοσμίως;
  • Ποιες χώρες θεωρείται ότι έχουν τα μεγαλύτερα ποσοστά πείνας/υποσιτισμού;
  • Ποια είναι τα πιθανά αίτια της πείνας;

Μέσα από τις απαντήσεις τους, οι μαθητές αντιλήφτηκαν ότι ο όρος πείνα χρησιμοποιήθηκε με δύο τρόπους: την σύντομη πείνα, η οποία είναι πολύ πιθανό να ικανοποιηθεί και την συνεχή πείνα, μια κατάσταση, η οποία εξαρτάται κυρίως από φυσικά αίτια/φτώχεια/πόλεμος.

Σημείωση: Κάνουμε ξεκάθαρο πως η έλλειψη αρκετών τροφίμων δεν αποτελεί αίτιο της πείνας. Αντίθετα ο πλανήτης παράγει διπλάσια ποσότητα τροφής από αυτή που απαιτείται για να καλύψει τις ανάγκες τροφής του παγκόσμιου πληθυσμού. Το πρόβλημα είναι η πρόσβαση σε αυτήν.

Β. Ταξιδεύοντας με τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα
2η δραστηριότητα:
ΜΑΘΑΜΕ ΠΑΙΖΟΝΤΑΣ: «… και έφαγαν αυτοί καλύτερα»
Μια αισιόδοξη ιστορία για τον υποσιτισμόhttp://www.msf.gr/playandlearn/,
ένα όμορφο διαδραστικό παιχνίδι με στόχο την ευαισθητοποίηση των παιδιών στο θέμα του παιδικού υποσιτισμού, μια ασθένεια που προκαλείται συνήθως από την έλλειψη τροφής τόσο σε ποσότητα όσο και σε ποιότητα και πλήττει κυρίως τις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Μέσα από το παιχνίδι ταξιδέψαμε στο Νίγηρα, στην Αφρική, μια πολύ φτωχή χώρα όπου οι άνθρωποι πεθαίνουν από την πείνα. Επισκεφτήκαμε ένα πρόγραμμα των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, που βρίσκονται εκεί να θεραπεύσουν υποσιτισμένα παιδιά. Στόχος μας ήταν να γνωρίσουμε και να διαδώσουμε το παγκόσμιο πρόβλημα του υποσιτισμού με στόχο την καταπολέμησή του».
Στο τέλος του παιχνιδιού μας ζητήθηκε να δώσουμε ένα μήνυμα ελπίδας, να ενωθούν οι φωνές μας κατά του υποσιτισμού. Σας παραθέτω μερικά…
  • «Αντί να πεθαίνουν τα παιδιά από υποσιτισμό, ας πεθάνει αυτός…»
  • «We also want to help…»
  • «Μπορούμε όλοι αρκεί να προσπαθήσουμε..»
  • «Θα βοηθήσουμε όσο μπορούμε…»
  • «Συγκινήθηκα από το έργο τους, θα ήθελα να προσφέρω για αυτά τα παιδιά»
Ύστερα από όλον αυτό τον καταιγισμό γνώσεων, τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και πρότειναν τρόπους για την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος. Στην ερώτηση ενός μαθητή: «Κυρία, πως μπορούμε να στείλουμε RUTF (τροφή πλούσια σε βιταμίνες-μέταλλα, φυτικά έλαια, φυστικοβούτυρο, γάλα σε σκόνη) σε αυτά τα παιδιά;;» μια συμμαθήτρια απάντησε-διατύπωσε ότι θα προτείνει στην υπεύθυνη καθηγήτρια της σχολικής εφημερίδας τα μηνιαία έσοδα της εφημερίδας να δωθούν δωρεά σε κάποια Μη Κυβερνητική Οργάνωση (Γιατροί Χωρίς Συνορα, Γιατροί του Κόσμου, Actionaid) με στόχο την ενίσχυση του έργου της.
Πηγές: